I følge rammeplanen skal "barna lære å ta vare på seg selv, hverandre og naturen. Bærekraftig utvikling omfatter natur, økonomi og sosiale forhold og er en forutsetning for å ta vare på livet på jorden slik vi kjenner det. Barnehagen har derfor en viktig oppgave i å fremme verdier, holdninger og praksis for mer bærekraftige samfunn.
Bærekraftig utvikling handler om at mennesker som lever i dag, får dekket sine grunnleggende behov uten å ødelegge fremtidige generasjoners mulighet til å dekke sine".
For oss handler bærekraftig utvikling nettopp om at barna skal lære om holdninger som tar vare på både naturen, hverandre og seg selv. Derfor vektlegger vi disse fire dimensjonene:
Økonomisk bærekraft som handler om at barna skal få kunnskaper om hvordan vi kan forvalte våre økonomiske verdier. Som for eksempel at det er bedre å reparere en å kjøpe nytt, eller at vi kan tegne på begge sidene av arket. Det handler også om at barnehagen skal være sosialt utjevnende, slik at alle barn får samme like muligheter til å delta.
Sosial og kulturell bærekraft har som grunnlag at barnehagen skal være et inkluderende fellesskap. Barna skal få kunnskap og erfaringer med ulike trosretninger, kulturer og tradisjoner og de skal oppleve at det praktiseres likestilling og likeverd mellom kjønn, legning og etniske grupper.
Politisk bærekraft handler om at barna skal få erfaringer med at deres stemmer har betydning, og at de er en del av et fellesskap. Barna skal få muligheten til å delta i demokratiske prosesser, hvor alle barna skal bli hørt og ha mulighet til å ytre seg.
Økologisk bærekraft dreier seg om å ta vare på naturen og mangfoldet av arter og naturtyper. Gjennom å ha kunnskap om og erfaringer med naturen vil barna kunne oppleve glede over å ferdes ute i naturen (Bergan & Bjørndal, 2019, s. 27). Barna skal også få oppleve og erfare at naturen kan være til gjensidig nytte for mennesker. Barna skal få naturopplevelser og bli kjent med naturens mangfold, og barnehagen skal bidra til at barna opplever tilhørighet til naturen (Utdanningsdirektoratet, 2017). I Bollerød FUS skal barna få mange og varierte erfaringer med ulike typer naturmiljø og å ferdes i naturen gjennom alle årstider. Barna skal også få erfaringer med naturens kretsløp og produksjon av mat.