Ledergruppa vår består av 3 pedagogiske ledere, samt daglig leder. Denne gruppa drøfter og tar vurderinger og avgjørelser på viktige saker i fellesskap.
Pedagoggruppa består av de 3 pedagogiske lederne, 2 barnehagelærere og daglig leder. Gruppa jobber med sterkt fokus på FUS lederforventninger, samarbeid, pedagogisk arbeid, CLASS, TIK og oppgaver som er relevante for å utvikle og opprettholde god kvalitet. Gruppa er også ledende for foreldresamarbeidet.
Vi i er opptatte av å skape trygge og gode, men også åpne og direkte relasjoner, og sammen jobber vi for å bli enda litt modigere, inkluderende og for å vise og skape tillit til hverandre. Vi arbeider for en trygg og ærlig tilbakemeldingskultur.
FUS lederforventninger er lettere å leve opp til for ledere som er robuste, positive,
løsningsorienterte og modige.
Sett retning
• Utarbeid og forankre visjon, mål og forventninger sammen med alle ansatte
• Involver SU, foreldre og kommunen – skap nære relasjoner til alle interessenter
• Vær en rollemodell, demonstrer god praksis og lær deg å bygge kapasitet
• Skap forståelse for muligheter, sammenhenger og konsekvenser
Utvikle ansatte og team
• Skap trygge relasjoner til alle ansatte, enkeltvis og i team
• Vis omsorg og støtte, med særlig vekt på profesjonalitet og instruksjon
• Løs problemer og ta tak i konflikter
• Systematisk veilede ansatte til økt refleksjon, læring og lyst til å mestre
Sett organisasjonen i stand til å skape resultater
• Jobb forebyggende med arbeidsmiljøet for å utvikle mestring og høyt nærvær
• Bygg en organisasjon med kultur preget av distribuert ledelse og samarbeid på tvers
• Prioriter ressursene optimalt, med god balanse også i egne prioriteringer
• Gi ansvar, vis tillit og vær konsekvent ift krav til leveranser
Sikre forbedring
• Implementer forskningsbasert praksis med fokus på faglig kvalitet i alle oppgaver
• Kontinuerlig evaluering av riktig ressursbehov og dertil optimal rekruttering
• Overvåk og forbedre arbeidsmetodikk og arbeidsgrupper med fokus på lærende samarbeid
• Evaluer eget lederskap jevnlig gjennom egenrefleksjon og be om tilbakemelding fra andre.
Et lederskap handler ikke bare om å sørge for å ivareta for det interne arbeidet med barn og ansatte, men fordrer også ledere til å ha en bevissthet om det som påvirker utenifra, og hvilke samarbeidspartnere vi er avhengige av å skape god dialog med.
Våre ledere og pedagoger har ulik bakgrunn og ulike erfaringsgrunnlag med seg inn i hverdagen som ledere.
- Elise R er vår nyeste ansatte og har lang erfaring som pedagog fra tidligere.
- Elise S har videreutdanning i spesialpedagogikk og kropp/helse (20 vt/60 stp) og i tillegg har hun nylig ferdigstilt videreutdanning i barns språkutvikling (20 vt/60 stp).
- Tove har fullført lederutdannelsen for styrere på BI (10 vt/30 stp).
- Marianne er ressursperson i CLASS.
- Jeanette er ressursperson i CLASS.
- Nora har fordypning i ledelse, samarbeid og utvikling som hun tok ved Bachelorgraden i Bergen.