Hopp til innhold
VELKOMMEN TILBAKE! Nå skal vi endelig leke, hoppe, løpe og herje sammen igjen: ) Nære, men med avstand. Vi følger selvfølgelig Folkehelseinstituttets smitteveileder og holder oss i mindre grupper med god hygiene. Vi gleder oss!
Klima- og miljøarbeid i barnehagen.

Klima- og miljøarbeid i barnehagen.

De fleste forskere i verden er enige om at klimaet på planeten vår er i endring på grunn av det vi mennesker har gjort, og fortsatt gjør. Det er en skremmende tanke. Faktisk så skremmende at det finnes en del som velger å ikke tro på at klimaet er i endring.

Bandet Anti-Lam Front synger i sangen Livet’s harde skole at ‘’Vi kan ikke påvirke klima spør du mæ. Det så æ i et youtube-klipp på storskjærm […] Æ lære å velg ut forskning som støtte det æ si. Det æ allerede tenkte, for min tanke e jo fri’’

Livets harde skole kan være brutal for mange, og det finnes politiske parti i landet vårt som mener at alt starter i skolen. Jeg er dypt uenig i det, og støtter meg til forskere som mener at alt starter i barnehagen. Jeg har til gode å se noen som har gått på livets barnehage. Kanskje livets harde skole hadde vært bedre om man hadde gått i barnehage først? Det skal mye til å gjøre noe med de vaner eller uvaner vi voksne i barnehagene har tillært oss. Vi har lært oss å bruke ressurser på en måte som ikke er bærekraftig i fremtiden. Men håpet for fremtiden finner vi i barnehagene.

Klima- og miljøarbeid i barnehagen er ikke skummelt. Det er lekent, lærerikt og holdningsskapende. Mulighetene for undring i samspill med barna er utallige og kan gi grobunn for prosjekt som kan strekke seg over lang tid. Det er lov å ikke kunne navnet på alle artene i artsdatabanken før dere hiver dere i kast med et slikt prosjekt. Bruk prosjektet til å lære sammen med barna.

I Rammeplanen for barnehagen, beskrives det at ‘’Bærekraftig utvikling handler om at mennesker som lever i dag, får dekket sine grunnleggende behov uten å ødelegge fremtidige generasjoners mulighet til å dekke sine. Det handler om å tenke og handle lokalt, nasjonalt og globalt. Barnehagen skal bidra til at barna kan forstå at dagens handlinger har konsekvenser for fremtiden.’’

Prosjektene man starter med i barnehagen kan variere i omfang og behøver ikke å være altomfattende eller store. Det kan være små prosjekt, og det kan være prosjekt som går over tid. Et eksempel på et prosjekt man kan gjennomføre i barnehagen er at dere finner frem ei brødskive, et plastbeger og et bananskall. Grav det ned i jord sammen med barna. Det kan være i melkekartonger inne, eller det kan være på en liten jordflekk ute. Ta bilder av det dere gjør og heng det opp. Etter en måned eller to kan dere grave det frem igjen og se om det har skjedd noe. Gjør så det samme etter fire måneder, for eksempel. Bruk tid på å undre og reflektere sammen med barna. Dette er en ypperlig måte å jobbe med et prosjekt om forsøpling på, som for eksempel kan avsluttes med at dere plukker søppel i nærområdet.

Man skal leve et langt liv fra man går i barnehagen til man sitter som statsminister på Løvebakken, men holdninger og verdier du får med deg som liten, blir med deg livet ut. Ta i et tak for planeten vår i livets barnehage. For fremtiden vår.

relaterte artikler

Mobbing i barnehagen – foreldre må også lære å forstå sin rolle, på godt og vondt

Sigurd kommer hoppende inn porten og holder mamma i hånda, han er glad og munter, og jeg er ganske sikker på at han gleder seg til å leke med vennene sine. M...

Les mer →
Kjøkkenhagen

Hva kan barnehagen gjøre for å fremme gode vaner, en større forståelse av hva vi putter i oss, matens opprinnelse og veien fra mat til måltid? Sjøskogbekken...

Les mer →
CLASS i barnehagen

Klokken er 09.30 på småbarnsavdelingen Hestehoven, når jeg kommer for å ta observasjon. Jeg er en ressursperson, og er sertifisert i både CLASS og Tuning in...

Les mer →
Tilstedeværende og sensitive voksne

Frokosten er fordøyd, og Mari har tatt med seg seks av barna på lekerommet for å sette i gang den populære hinderløypen. Samtidig som alle hjelper til med å...

Les mer →
Hverdagsmagi på tur

Det var en periode jeg ukentlig gikk på faste turer i nærmiljøet med 3-4 store barn. Jeg jakter selv og synes det er fint med friluftsliv, skog og mark. Samm...

Les mer →
Det er dine personlige egenskaper som teller!

Gjennomføringsevne handler om å agere – fra ord til handling – fullføre det en setter seg fore og har ansvar for. Sette seg spesifikke, motiverende, ambisjon...

Les mer →
Hvor er buksa mi? Hvor er skjorta mi? Hvor er…… ?

I disse dager er det virkelig utfordrende å være liten i barnehagen, være mamma eller pappa som skal ha kontroll på klær og utstyr, men også å være ansatt so...

Les mer →
Håp!

Det er skrevet mye om den tiden vi nå er inne i. Mye klokt. Mye til ettertanke. Det er helt naturlig. I utgangspunktet hadde jeg ikke tenkt å skrive noe om d...

Les mer →