Hopp til innhold
VELKOMMEN TILBAKE! Nå skal vi endelig leke, hoppe, løpe og herje sammen igjen: ) Nære, men med avstand. Vi følger selvfølgelig Folkehelseinstituttets smitteveileder og holder oss i mindre grupper med god hygiene. Vi gleder oss!
Tilvenning i barnehagen

Tilvenning i barnehagen

Skrevet av: Trine Refvik Qmarkå FUS barnehage og Ellen Jeanett Øyen Holm

Å starte i barnehagen er spennende tid for deg og barnet ditt. Barnehagetilvenning i FUS barnehagene starter ofte før barnet har begynt i barnehagen med informasjonsmøter og åpen dag, slik at dere kan møte de ansatte og se dere rundt i barnehagen.

I FUS barnehagene blir dere tatt i mot av de ansatte som er på avdelingen/basen og barnet ditt vil få tildelt egen garderobeplass. De første dagene i barnehagen er målet å bli kjent med basen/avdelingen der barnet ditt skal være. I tilvenningsfasen må barnet ditt gjerne ta med seg et kosedyr/koseklut som gir trygghet og trøst, hvis det skulle være behov for det.

Du er sammen med barnet ditt de første dagene, og når han/hun er klar for det, kan du trekke deg litt tilbake. Det er viktig at du gir barnet ditt beskjed om at du går, men at du kommer tilbake igjen. Etterhvert kan tiden borte fra barnet ditt trappes opp. I de første ukene anbefales det at barnet får kortere dager (eks. 5 – 6 timer), før dere går over til hele dager.

Barn er forskjellige, og noen trenger lengre tid til barnehagetilvenning enn andre. De ansatte i FUS barnehagene er der for barnet ditt og ønsker det beste for dere, slik at dere får en god oppstart og tilvenning. Det er derfor veldig viktig at det er et godt og tett samarbeid mellom deg og barnehagen i denne perioden. Husk at det er ingen dumme spørsmål, og barnehagen har god erfaring med dette. Hver tilvenning er individuell og oppleves ulikt, det er derfor lurt å sette av god tid. Det vil lønne seg i det lange løp.

Utstyrsliste:

Under finner du en liste over klær og utstyr barnet ditt vil trenge til barnehagestart. Dette er en veiledende liste, siden mange barnehager ofte har egne lister for det barnet har behov for i sin barnehage. Hør med de ansatte om det er andre ting som er nødvendig å anskaffe.

Klær og sko

Yttertøy

Dress tilpasset årstid (vinterdress, overgangsdress)
Regntøy (regndress eller todelt sett)
Støvler/cherox til vinteren


Innetøy

- Et sett (gjerne to) med skiftetøy, hvis uhellet er ute
- Ullundertøy/superundertøy (body/langarmet trøye, longs, strømpebukse, sokker)
- Mellomlag i ull eller fleece
- Tøfler/innesko


Tilbehør

- Votter (vintervotter, regnvotter)
- Lue (tilpasset årstid)
- Sko tilpasset årstiden (vintersko, overgangssko)

Utstyr

- Barnehagesekk
- Matboks hvis barnehagen ikke serverer alle måltider
- Drikkeflaske
- Bleier
- Eventuelt et kosedyr/koseklut i tilvenningsperioden
- Sitteunderlag til turer

Det er viktig at klær og sko som barnet ditt skal ha i barnehagen er lette å bevege seg i, og som du ikke er redd for skal bli ødelagt. Tilpass klær og sko etter årstiden, og ha gjerne et ekstra sett med tøy liggende i barnehagen.

NB! Husk å merke alle klær, sko og utstyr før barnehagestart. Da slipper man å lure på om man har tatt med seg riktig klær/utstyr hjem, og det er også lettere for de ansatte. Mange skriver navn og telefonnummer direkte inn i klærne på merkelapper, men det finnes også klistrelapper man kan bestille med påtrykket navn og telefonnummer.

Vi i FUS barnehagene ønsker alle barn og foreldre en god barnehagestart

relaterte artikler

Hvem blir du i møte med barna?

Regjeringen vil innføre strengere og tydeligere regler som skal sikre at alle barn har det trygt og godt i barnehagen. I forbindelse med ny lovgivning som tr...

Les mer →
Hvorfor blir barnet mitt så sint?

Er vi gode nok i møte med barn som er sinte? En morgen mange kan kjenne seg igjen i. Klokken er sju og du kjenner allerede på at du er stresset. Du har akkur...

Les mer →
Slik møter du barns følelser

Jeg har store barn som i disse dager forlater redet, og sitter i sofakroken med gamle fotoalbum fra de var små. Jeg tenker tilbake på en tid der hverdagen og...

Les mer →
Å fremme barns psykiske helse – det handler om å våge

Her en dag fikk jeg spørsmålet «hvordan fremmer du barns psykiske helse?». Jeg brukte noen minutter på å sette ord på det, og etter en stund kom jeg frem til...

Les mer →
Studenter bidrar til lærende organisasjoner

Et nytt barnehageår er godt i gang, og sammen med to av mine erfarne pedagogiske ledere, sitter jeg på campus Vestfold og hører programledere og koordinatore...

Les mer →
Hundekjeks og glede

«Blomst til deg!» Lyden kom fra bak gjerdet, oransje avsperringsplast som viser hvilke kohorter man er på, for å være nøyaktig. Jeg beveger meg mot stemmen,...

Les mer →
Trygge foreldre gir trygge barn

Nytt barnehageår, nye barnegrupper, nye barn og nye foreldre. Det er vår og tid for at vi i barnehagene skal planlegge og lage gode strategier for hvordan ti...

Les mer →
Har vi tilpasset oss ut og bort i fra barnets beste?

Coronaperioden har gitt tid til ettertanke og evalueringer av hverdagen. I en periode med redusert åpningstid, små faste grupper med barn og ansatte, tettere...

Les mer →