KOMMUNIKASJON OG SPRÅK
Språk er en viktig forutsetning for at barn skal fungere i lek og sosialt samspill, knytte vennskap og ha nære relasjoner til andre. Alle barn skal få god språkstimulering gjennom hele dagen. Et godt utviklet muntlig språk er også en forutsetning for videre utvikling av skriftspråk og leseforståelse.
Vårt mål er:
- At barna tilbys et godt og variert språkmiljø. Barna utvikler et rikt talespråk og god språkforståelse.
- Barna styrker sin språklige og dermed sosiale kompetanse, noe som er en forutsetning for å fungere godt i felleskap med andre.
-Barna er i gode språklige samspill med barn og personale, og opplever glede ved å være en del av et fellesskap.
Våre tiltak for å oppnå dette:
-Være gode språklige forbilder ved å være aktive samtalepartnere i hverdagen. Vi setter ord på hva vi gjør, har gjort og skal gjøre.
-Vi benevner gjenstander og ting rundt oss med riktige og forståelige ord, og språket er tilpasset det enkelte barns nivå.
-Anerkjenne og respondere på barnas ulike verbale og non-verbale uttrykk. -Tilby og vektlegge lek og aktiviteter som fremmer kommunikasjon.
-Lese for barna alene og i smågrupper, og sørge for at bøker er lett tilgjengelige for barna. Formidle og delta i sang, musikk, rim og regler.
-Fange opp og støtte barn som har kommunikasjonsvansker, som er lite språklig aktive eller har sen språkutvikling. Dette kan bla gjøres ved å ha språkgrupper, hvor man f. eks bruker fortellinger med konkreter, bøker eller spill.
-Verdsette språklig mangfold gjennom å støtte bruk av eget morsmål, samtidig som vi aktivt skal fremme deres norskspråklige kompetanse.