Barnehage året 2021/ 22 er vårt satsningsområde "LEK, VENNSKAP og aktivitet med fokus på prosjektarbeid, og barnas lekemiljø".
Lek og Vennskap:
Barnehageloven § 2 sier dette om LEK: «Barnehagen skal gi barn mulighet for lek, livsutfoldelse og meningsfylte opplevelser og aktiviteter i trygge og samtidig utfordrende omgivelser.»
Grunnlaget for VENNSKAP blant barn legges i leken. Lek er barns viktigste uttrykksform og vi har valgt å ha fokus på LEK som grunnlag for vennskap. Lek og vennskap kan gi barn sosiale erfaringer som ingen andre relasjoner kan gi da det foregår i samhandling med jevnaldrende. I barnehagen har de voksne et ansvar for at alle barn får mulighet til å være sammen med andre og utvikle vennskapsrelasjoner.
For å legge til rette for LEK og vennskap er det viktig at de voksne i barnehagen er tilgjengelige for barna ved å støtte, inspirere og oppmuntre barna i deres lek. De voksne må være anerkjennende, tilstedeværende og kunne møte barna på deres «sted» i leken. I Vassbrekke FUS kulturbarnehage vil vi ha fokus lekegrupper for å legge til rette for at den gode leken skal oppstå.
Prosjektarbeid:
Prosjektarbeid er her knyttet til et arbeid med et tema eller et fenomen der hensikten er å skape en arena for utforskning, fordypning og forståelse. I prosjektarbeid har barns nysgjerrighet og medvirkning en sentral plass, og barns lyst til å undersøke og utforske skal ha betydning for pedagogiske valg. Prosjektarbeid er også et prosessorientert arbeid som ikke nødvendigvis har en begynnelse eller en slutt, men som handler om å følge dynamikken som oppstår mellom barna og temaet eller fenomenet barna er opptatt av. Det er en nær sammenheng mellom de voksnes og barnas handlinger og læring, og disse er gjensidig avhengige av hverandre.
Barn kan oppdage noe som de blir opptatt av, noe utenfor dem selv, noe som samler dem. Det oppstår en møteplass. Noen ganger utløser slike møteplasser fysisk aktivitet, andre ganger lek, noen ganger refleksjon, andre ganger glede og humor. Ofte blandes alt dette sammen. Det taktile løser ut tanker, tankene løser ut lysten til å undersøke, utforskningen løser ut erfaringer og kompetanse. I rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver (2017), kapittel 3 (Barnehagens skal fremme læring), står det at «barna skal få undersøke, oppdage og forstå sammenhenger, utvide perspektiver og få ny innsikt. Barna skal få bruke hele kroppen og alle sanser i sine læringsprosesser, og barnehagen skal bidra til læringsfellesskap der barna skal få bidra i egne og andres læring.» Ved å for eksempel samtale med barna om det de har sett, kjent, tenkt, tegnet eller forklart, bidrar vi ikke bare til at barna får formulere erfaringene sine. Vi kan også finne ut hvilke perspektiver barna ønsker å fordype seg i. For oss som voksne er det om å gjøre å ikke gripe tak i det vi selv opplever som mest spennende, men heller ha tiltro til at barna kommer til å vise vei.