Vi har valgt språk som satsningsområde fordi vi blant annet ønsker å løfte fokuset på barns
språk, stimulere barns språkutvikling på et tidlig stadium og legge til rette for et samfunn
preget av mangfold og trivsel. Språk er ikke bare verbalspråk, men kan forstås som alle de
uttrykk barn kommer med i løpet av sin hverdag. At vi voksne er gode lyttere og ser barna,
deres uttrykk og den verdien de har, er en viktig og essensiell del av vår språksatsning. I dette
ligger det blant annet at barn skal ha tilgang på ressurser, få gjort det de interesserer seg for
å bli møtt av mange ulike uttrykk i sin barnehagehverdag (Kress, 1967).
”Gjennom arbeid med fagområdet kommunikasjon, språk og tekst skal barnehagen bidra
til at barna får utforske og utvikle sin språkforståelse, språkkompetanse og et mangfold av
kommunikasjonsformer. I barnehagen skal barna møte ulike språk, språkformer og dialekter
gjennom rim, regler, sanger, litteratur og tekster fra samtid og fortid. Barnehagen skal
bidra til at barn leker med språk, symboler og tekst og stimulere til språklig nysgjerrighet,
bevissthet og utvikling” (Rammeplan, s. 47)
Personalet skal:
- Skape gode og varierte språkmiljø og tilrettelegge for språkstimulerende aktiviteter som bøker, sanger/sangleker, regler mm.
- Synliggjøre språklig mangfold
- Oppmuntre barna til lek med språk
- Legge til rette for lek med bokstaver og andre formingsmaterialer
Barna skal:
- Sette ord på følelser og tanker
- Bruke språk til å skape relasjoner og delta i lek
- Møte et språklig mangfold