Vi henter mye inspirasjon fra Reggio Emilia-filosofien, og arbeider stadig med å videreutvikle synet på det rike, intelligente og kompetente barnet. Vi prøver å fange opp hvordan barna erkjenner verden de omgir seg i gjennom å lytte, se og forstå det medvirkende barnet.
Barnesyn
I Kåreviksmarka FUS barnehage har vi et positivt barnesyn. Det innebærer at vi ser på barnet som unikt og kompetent. Personalet støtter barnet i utviklinga ved å være tilstedeværende og nysgjerrig og ved å stille spørsmål i stedet for å gi svar. Personalet i barnehagen ser på barnet som likeverdig. Vi mener barn kan og klarer, og at meningene deres telles.
Dei tre pedagogane
De tre pedagogene som er «den voksne, det fysiske miljøet og barnet», er en viktig del av denne filosofien.
Den vaksne:
Den voksne er venlig, tydelig og varm. Den voksne lytter til barna, ser og forstår. Den voksne skal spore det barna er opptatt av, stille åpne og undrende spørsmål, finne hypoteser til å forske på og spinne videre på det barna undrer seg over. Den voksne rettleder og støttaer barna ved å lytta og anerkjenne, og være til stede i den gode samtalen. Den voksne er til stede med barna og skaper rom for refleksjon, undring og fantasi. Den voksne kan ikke lære barna, men læra dem å lære.
Barnet:
Vi mener at hvert barn er unikt, rikt og kompetent. I dette legger vi at barna selv har kunnskap som gjør dem i stand til å se ulike muligheter og finne sine egne veier. Barn er nysgjerrige og undrende. De har et stort potensiale til å videreutvikle kunnskapen de sitter inne med dersom de voksne griper fatt i de små detaljene rundt barna sin undring, deres spørsmål og hypoteser. Alle barn har noe de kan mer enn andre ting, og dette blir ivaretatt hos oss. Vi mener Barn kan og klarer! Vi legger merke til det positive i hvert barn, gir tilbakemelding på dette, ivaretar positiv mestring og motiverer barna for å mestre nye ting. Dette gir barn et positivt bilde av seg selv i tillegg til at også andre får et positivt bilde av barnet.
Miljøet:
Barna trenger rom det kjennes godt å være i. Rommene vi ferdes i påvirker oss. Måten vi møblerer romma våre skal fremme leik og læring hos barna. Dette gjelder inne som ute. Vi ønsker i tillegg at rommene skal fenge sansene til barna, være ei estetisk kilde og et levende sted for barna å være i. Rommene skal innby til leik, forsking, undring, kreative og skapende aktiviteter. Dokumentasjon av det som opptar oss i hverdagen skal prege miljøet hos oss. Materialet og lekene barna kan ta i bruk skal være tilgjengelig og oversiktlig plassert.