Bærekraftig utvikling er et av Sandakerveien FUS` sitt satsningsområde. For oss handler bærekraftig utvikling om at barna skal være rustet til å ta vare på naturen, hverandre og seg selv. Derfor vektlegger vi disse fire dimensjonene
Økonomisk bærekraft som handler om at barna skal få kunnskaper om hvordan vi kan forvalte våre økonomiske verdier. Som for eksempel at det er bedre å reparere en å kjøpe nytt, eller at vi kan tegne på begge sidene av arket. Det handler også om at barnehagen skal være sosialt utjevnende, slik at alle barn får samme like muligheter til å delta.
Sosial og kulturell bærekraft har som grunnlag at barnehagen skal være et inkluderende fellesskap. Barna skal få kunnskap og erfaringer med ulike trosretninger, kulturer og tradisjoner og de skal oppleve at det praktiseres likestilling og likeverd mellom kjønn, legning og etniske grupper
Politisk bærekraft handler om at barna skal få erfaringer med at deres stemmer har betydning, og at de er en del av et fellesskap. Barna skal muligheten til å delta i demokratiske prosesser, hvor alle barna skal bli hørt og ha mulighet til å ytre seg.
Økologisk bærekraft dreier seg om å ta vare på naturen og mangfoldet av arter og naturtyper. Gjennom å ha kunnskap om og erfaringer med naturen vil barna kunne oppleve glede over å ferdes ute i naturen (Bergan & Bjørndal, 2019, s. 27). Barna skal også få oppleve og erfare at naturen kan være til gjensidig nytte for mennesker. Barna skal få naturopplevelser og bli kjent med naturens mangfold, og barnehagen skal bidra til at barna opplever tilhørighet til naturen (Utdanningsdirektoratet, 2017). I Nordpolen FUS skal barna få mange og varierte erfaringer med ulike typer naturmiljø og å ferdes i naturen gjennom alle årstider. Barna skal også få erfaringer med naturens kretsløp og produksjon av mat.
Ref: (Bergan & Bjørndal, 2019, s. 27)