Vi leker hele tida, vi leker for livet, vi leker for alvor og for helse, og leker for gøy! Vil du og være med?
I tråd med Rammeplanen for barnehager legger vi stor vekt på lek som en grunnleggende og sentral aktivitet for barns utvikling. Leken utgjør en naturlig arena der barn utforsker, skaper og samhandler, og den er anerkjent som en vesentlig del av pedagogikken vår. Gjennom varierte lekeaktiviteter legger vi til rette for at barna skal utvikle språk, motoriske ferdigheter og sosial kompetanse, i tråd med rammeplanens prinsipper om helhetlig læring og inkluderende fellesskap. Vi anser leken som en grunnleggende ressurs for å stimulere barnas nysgjerrighet og skape en trivelig læringsatmosfære i barnehagen.
Lek er en fundamental aktivitet for barns utvikling og læring, og den tjener flere formål i barnehagen:
* Sosial utvikling: Gjennom lek lærer barn å samhandle med andre, utvikle empati, forstå sosiale normer og bygge viktige mellommenneskelige ferdigheter. Leken gir barn muligheten til å praktisere samarbeid og konfliktløsning.
* Emosjonell utvikling: Lek gir barn en arena for å utforske og uttrykke følelser. De lærer å håndtere både glede, frustrasjon, og sinne gjennom rollespill og kreativ lek.
* Kognitiv utvikling: Leken er en naturlig måte for barn å utforske verden rundt seg. Den styrker kognitive ferdigheter som problemløsning, kreativ tenkning, planlegging og organisering.
* Motorisk utvikling: Fysisk lek, som løping, klatring og hopping, støtter utviklingen av barnas motoriske ferdigheter. Dette er essensielt for en helhetlig vekst og helse.
* Språkutvikling: Leken gir barna mulighet til å utvikle og forbedre språkferdigheter gjennom samtaler, rollespill og skapende uttrykk.
Rammeplanen for barnehager, understreker derfor viktigheten av å tilrettelegge for varierte lekemuligheter i barnehagemiljøet for å støtte barns omfattende utvikling.
Når barnet leker, utvikles også kompetansen på planlegging, organisering, hukommelse, fleksibilitet, selvregulering, igangsetting, og selvmonitorering. Disse begrepene er hentet fra Egenledelse i lek og læring