Egenledelse i Lek og Læring
I Kværnerbyen FUS barnehage er vi spesielt opptatt av lek og rollelek, og legger den til grunn for læring og utvikling. I leken foregår det læringsprosesser som fremmer utvikling på alle områder. Vi vil at barna gjennom lek skal oppleve gleden ved å mestre, lære og oppleve vennskap og godt samspill med andre.
Rollelek er det beste virkemiddelet vi har for å styrke egenledelse, noe som også er FUS barnehagenes store satsningsområde. Vi skal bidra til at alle barn kan oppleve glede, humor, spenning og engasjement gjennom leken, alene eller med andre.
Vi i Kværnerbyen FUS har fokus på å se hvert enkelt barn, og møte deres følelser på en slik måte at barna blir trygge på seg selv og egne følelser. Personalet hos oss jobber med kompetanseutviklingen Barnet først, slik at vi er godt rustet til å gjenkjenne, forstå og håndtere barnas følelser. Barnehageårene er en viktig periode for barnas følelsesmessige utvikling. Vi ansatte har derfor en viktig rolle i å tilrettelegge for utviklingen av barnas evne til å forstå og håndtere sin emosjonelle verden, og for utviklingen av barnas emosjonelle kompetanse.
Fysisk aktivitet
Helsedirektoratet anbefaler barn å være fysisk aktive minst en time hver dag. Aktiviteten bør være variert og ha moderat eller høy intensitet. Det er et mål at barna i Kværnerbyen FUS barnehage skal få til sammen en time fysisk aktivitet med moderat til høy puls i løpet av dagen i barnehagen.
Forskning viser at fysisk aktivitet, god motorikk og fysisk form kan være viktig for barns kognitive funksjon og læring.
Fysisk aktivitet kan påvirke konsentrasjonsevnene og atferd positivt. Det er gjennom bevegelser og sanser vi opplever, erfarer og samhandler med våre omgivelser. Kroppen er helt essensiell for vår tilstedeværelse i verden. Små barn lærer, og blir kjent med seg selv og andre, gjennom kroppen og gjennom fysisk aktivitet. Ved å bruke kroppen aktivt på ulike måter vil barna få en naturlig tilnærming til forskjellige måter å bruke kroppen på, både selvstendig og i grupper med andre barn. De blir kjent med kroppens muligheter.
Smartmat
SmartMat er FUS barnehagenes matkonsept. Mat og barns læring og utvikling henger nøye sammen. Næringsrik og riktig mat som inneholder nok av de gode «byggeklossene», er en forutsetning for å sikre optimal utvikling av hjernen og resten av kroppen.
Gjennom måltidet kan vi ivareta mange av egenledelsesfunksjonene, og det er nært knyttet til FUS sin satsning på Egenledelse i lek og læring. Barna skal være delaktig i matlagingen, få utvikle lukte- og smakssansene og få kunnskap om mat, kropp, bevegelse og helse. Dette er eksempler på hvordan måltider kan bidra til barnas utvikling.
Det er viktig for oss at barnas opplevelser rundt mat og måltider er gode. Vi ser på det sosiale rundt et måltid som svært viktig. Den ansatte skal legge til rette for at barna får øvet opp sin selvstendighet som å kunne forsyne seg selv, sende til hverandre, vente på tur, tørre å smake på nye ting, kjenne etter når en er mett, rydde opp etter seg og delta i samtaler.
Vi serverer to måltider om dagen hvorav ett er hjemmelaget varmmat hvor vi forsøker å velge så sunne og næringsrike råvarer som mulig. Vi serverer mye fisk og grønnsaker, og har flere vegetar retter i uka. Det andre måltidet er frukt og grønnsaker.