I Rammeplan for barnehagen (01.08.2017) står det “Barnehagen skal i samarbeid med foreldre og skolen legge til rette for at barna kan få en trygg og god overgang fra barnehage til skole og eventuelt skolefritidsordning. (…) De eldste barna skal få mulighet til å glede seg til å begynne på skolen og oppleve at det er en sammenheng mellom barnehagen og skolen. Barnehagen skal legge til rette for at de eldste barna har med seg erfaringer, kunnskaper og ferdigheter som kan gi dem et godt grunnlag og motivasjon for å begynne på skolen. Barnehagen skal bidra til at barna kan avslutte barnehagetiden på en god måte og møte skolen med nysgjerrighet og tro på egne evner. Barna skal få bli kjent med hva som skjer i skolen og skolefritidsordningen.”
Vi har fokus på at skole er gøy og at skolen er et sted hvor man vil få nye venner, nye opplevelser og vil lære masse nye, kule ting! Skolens nye Læreplan (08.2020) legger vekt på at barna det første året skal møte et miljø som i større grad er likt det de kjenner fra barnehagen. Det skal være større fokus på lek og sosial kompetanse. Læringen er i stor grad tværrfaglig og det vektlegges at barna skal oppleve læring tilpasset egen utvikling og nivå. Det er bra!
Mange er tankefulle og åpne om forventninger til skolen. Det er både litt skummelt og veldig spennende. Vi ser på bilder av et klasserom, snakker om hva de vil lære og at det blir tid til lek.
Skolen forventer at barna er selvstendige i praktiske oppgaver. Vi veileder og hjelper barna i overgangssituasjoner med å gi de ekstra ansvar og oppgaver de skal både forstå og gjennomføre. Vi øver på å be om hjelp og kunne si i fra dersom man ikke forstår oppgaven. Dette er viktig for senere å kunne si ifra om man ikke forstår det læreren snakker om eller trenger hjelp i garderoben for å komme seg ut og leke.
En overgangssituasjon med påkledning er en fin arena for mye læring. Barna skal kunne forstå oppgaven, orientere seg i en ganske kaotisk situasjon og ta gode valg mtp hvilke klær de trenger til ulikt. De får sosial kompetanse ved å hjelpe hverandre.
Vi øver på turtaking og å lytte til den som har ordet. Vi spiller spill, har ulike leker hvor barna skal vente på tur og vi samtaler sammen i grupper, f.eks. mens vi tegner eller bygger, og lytter til den som snakker. Dette er viktige sosiale ferdigheter både i klasserommet og i skolegården.
Rammeplanen sier at barna skal være en del av demokratiet i barnehagen og de skal oppleve mestring. Ved å gi barna mulighet for å påvirke sin egen hverdag, gir vi de også mulighet for å føle mestring. Å selv kunne foreslå en aktivitet eller lek, temaer vi kan snakke om, få ansvar og oppgaver man kan gjennomføre og se resultater av. Vi veileder, annerkjenner og roser barna.
Overgangen til skole er for mange av barna den første store endringen i livet. Vi skal gi de trygghet og kunnskap i barnehagen slik at de har et godt utgangspunkt når de begynner på skolen.
Vi har blant annet egen skiskole for førskolebarna, førskolegruppe flere ganger i uka, turer og svømmekurs.