Vi har lek som satsningsområde i Ringnes Park FUS barnehage. Det betyr at alle små og store temaer vi velger å jobbe med har lek som et overordnet tema. Vi ønsker å vektlegge mye tid til lek og at barna skal få boltre seg i lek. Vi ønsker å skape et miljø preget av lek, glede og varme. Vårt hovedmål er «Tilstedeværende voksne i lek på barnas premisser».
Barna lærer gjennom alt de opplever og erfarer, og alle erfaringene barna får med seg bidrar til læring. Møtet med voksne og andre barn de første leveårene er viktige for at barna skal få en positiv holdning til livet som står foran dem. Læring om seg selv, om andre mennesker, om samspill og om den fysiske verden omkring oss, er prosesser som er med på å skape mening i barnas liv.
Som barnehage har vi en viktig oppgave å gjøre barna nysgjerrige på livet, de skal få erfaringer med å undre seg, filosofere (tenke selvstendig) og bli glade i å lære. Vi skiller på formell læring (planlagt og ledet av personalet) og uformell læring (knyttet til hverdagsaktiviteter,” her og nå situasjoner”, lek og annen samhandling). All læring tar utgangspunkt i det barna er interessert i.
Å leke er et mål i seg selv. Leken har en egenverdi som vi må verdsette. I leken utvikler og styrker også barna sin identitet og selvfølelse. Gjennom å leke utvikler barnet hele seg. Barn bruker også leken til å bearbeide inntrykk fra omgivelsene. Gjennom leken tilegner de seg erfaring og kunnskap om positiv samhandling med andre, de lærer seg å forhandle, inngå kompromisser og å løse konflikter. Leken er også med på å utvikle barnas språklige ferdigheter. Leken er selve grunnlaget for at barn skal kunne tilegne seg ny erfaring og kunnskap.
Dermed er lek og læring knyttet sammen, og kan ikke skilles i arbeid med barn.
Barn bruker en rekke mentale verktøy når de løser sine dagligdagse utfordringer. Barn må kunne starte, planlegge og organisere egen atferd. De må også kunne regulere egne følelser i ulike situasjoner, og være fleksible nok til å prøve ut forskjellige løsninger når det kreves noe nytt av dem. Dette er avgjørende funksjoner for læring og mestring i lek og daglige aktiviteter, og en viktig forutsetning for utvikling av vennskap og god sosial kompetanse. Egenledelse brukes som en samlebetegnelse på overordnede funksjoner i hjernen som setter i gang, styrer og regulerer atferden vår.