Rødhette FUS barnehage jobber prosjektbasert gjennom hele barnehageåret.
Vi har til sammen 3 prosjektperioder som går over 3 måneder av gangen. Det betyr at personalet er opptatt av å følge barna i det de er interessert i og bruker det som utgangspunkt for barns læring. Vi observerer og deltar i barnas lek og får dermed et godt bilde av lekens innhold og tema. Disse verdifulle observasjonene bruker vi når planlegger opp mot de ulike aktivitetene barna møter hos oss i sin hverdag. Dette kan være turer, grublestund og ulike aktiviteter.
Fysisk miljø
Vi er bevisste på hvordan vi tilrettelegger vårt fysiske miljø. Vi har egne prosjektrom som skal gjenspeile det vi er opptatt av i forhold til prosjektene. Barna er medvirkende og medskapende gjennom eksempelvis faste grublestunder. Gjennom undring og utforskning sammen med barna springer nye ideer ut i forhold til selve prosjektet og rommene. For å kunne drive prosjektet fremover krever dette at personalet er lydhøre, tilstedeværende og fanger opp barnas initiativ og signaler. Vi ønsker og jobber for at barnehagens visjon skal være tydelig og synlig: Sammen gir vi barndommen verdi: lek og glede, hverdagsmagi.
Dokumentasjon
Når prosjektperioden avsluttes på de ulike avdelingene, så dokumenterer vi arbeidet fra prosjektet gjennom fotobøker. Her evaluerer vi prosjektet og begrunner faglig vårt arbeid.
temabasert perioder
I tillegg til prosjektperiodene, så velger vi temabaserte perioder til jul. Når julen og påsken kommer er det den kristne kulturarven som kommer til uttrykk. I sommermånedene så kan det være temaer som feks: sand og vann, hvilke bær finner vi i skogen?
Prosjekt: "Hvem bor under steinen?" Et prosjekt om småkryp og undring i naturen.
Prosjekt på stor avdeling: "Vi er spioner"