EGENLEDELSE I LEK OG LÆRING
Egenledelse er evnen til å være aktiv og selvstendig i en oppgave over tid, og brukes som en samlebetegnelse på overordnede funksjoner i hjernen som setter i gang, styrer og regulerer atferden vår. I barnehagen ser vi på egenledelse i sammenheng med barnas lek, med hovedvekt på; rollelek!
HVORFOR ER EGENLEDELSE SÅ VIKTIG?
Barnet skal utvikle sine egenledelsesferdigheter slik at det fungerer i sosialt samspill, deltar og medvirker i barnehagen. Gode egenledelsesfunksjoner gir barnet et godt grunnlag for utvikling av vennskap. Ikke minst sees gode egenledelsesferdigheter i sammenheng med tidlige ferdigheter innen lesing, skriving og matematikk
Det som avgjør om en egenledelsesfunksjon fungerer godt eller dårlig, er hvor effektivt og godt barnet løser de utfordringer det møter i hverdagen. For oss handler egenledelse om at barnet selv finner løsninger og strategier i sitt leke- og læringsmiljø ved hjelp av kompetente ansatte.
Rolleleken er spesielt viktig. Barn leker for å leke. Leken er lystbetont i seg selv og gir glede. Leken er også barnas viktigste læringsarena. Rollelek er blant de beste pedagogiske virkemidlene vi har for å styrke egenledelse.
Hvordan legger vi til rette for rollelek hos oss:
- Vi deler barna inn i mindre grupper
- Voksne som forsker på hva barna er interessert i og viderefører dette i lek
- Voksne som tar barnas innspill på alvor
- Skaffer utstyr og rekvisitter som stimulerer og utvikler rolleleken
- Gir barna felles opplevelser slik at alle har et godt utgangspunkt for å delta i rollelek
- Setter av tid til rollelek
- Har store lekerom inne som innbyr til rollelek av ulik karakte
Gode egenledelsesferdigheter gir:
- Samspillskompetanse og empati
- Kommunikasjonsferdigheter
- Gode forutsetninger for å lykkes i lese og skriveopplæringen
- Evnen til å løse konflikter (selvregulering)
- Fantasi og kreativitet
- Økt konsentrasjon
- Lærer et rikt og variert språk
- Bearbeider vanskelige følelser
I leken er ”alt” lov, og barna får mulighet til å trene seg på ”det virkelige liv”
Gjennom egenledelse øver barnet seg på å utnytte sin mentale kapasitet:
- Planlegging (sette mål og lage effektiv plan/strategi for å nå målet)
- Organisering (holde orden på informasjon og aktiviteter)
- Arbeidshukommelse (tenke og huske samtidig, driver oppgaver fremover i logisk rekkefølge)
Gjennom egenledelse trener barnet opp sin evne til å omgås andre på en passende måte:
- Igangsetting (ta initiativ til sosialt samspill med andre barn, og komme i gang med lek og aktiviteter)
- Fleksibilitet (evne til å takle overganger, skifte oppmerksomhet og variere mellom ulike aktiviteter)
- Selvregulering (regulere og kontrollere egne følelser og handlinger)
- Selvmonitorering (bevisshet om hvordan egne handlinger og oppførsel skaper reaksjoner hos andre, og hvordan andres atferd påvirker en selv)