Hos oss i Snippen FUS barnehage er foreldresamarbeid helt vesentlig i måten å tenke barnets beste på. Barnehagen skal i samarbeid og forståelse med hjemmet ivareta barnas behov for omsorg og lek, og fremme læring og danning som grunnlag for allsidig utvikling.
Foresatte er vår viktigste samarbeidspartner – det er de som kjenner sitt barn best. Hos oss er vi opptatt av et kvalitetsmessig og tett foreldresamarbeid til det beste for barna. Vi ser viktigheten av å skape et miljø der foresatte og barnehage samarbeider og spiller hverandre gode gjennom å sette barnet først! Dette sikrer vi gjennom:
Oppstartsamtale når barna starter i barnehagen. Her blir vi bedre kjent, evaluere oppstart og avdekke eventuelle behov.
Foreldresamtaler to ganger per år der vi tar opp blant annet trivsel og utvikling for videre oppfølging av barna.
Foreldremøter i september og april.
SU: Vi har et svært aktivt samarbeidsutvalg (SU) med møter ca en gang pr måned. Slik sikrer vi foreldremedvirkning og engasjement for den indre strukturen i barnehagen. I SU deltar en foreldrerepresentant for hver avdeling, to representanter fra ansattgruppen, samt daglig leder som representant fro barnehageeier.
Daglig kommunikasjon ved levering og henting i barnehagen der vi utveksler positive erfaringer for å gi et inntrykk av hvordan dagen har vært. I tillegg får barna positiv oppmerksomhet og en mulighet til å delta i samtalen. Vi passer på å inkludere barna i samtalene som for eksempel "skal vi fortelle pappa om akingen i dag?" eller "husker du at vi skulle fortelle mamma at selv om du var litt trist fordi hun måtte på jobb i morges, så gikk det greit etter at du hadde fått sittet litt på fanget til xx".
Ved behov for å snakke om temaer eller situasjoner barna ikke bør lytte til, setter vi av tid og rom for dette. Hos oss er det viktig at kun positive samtaler skal skje sammen med barna, og ingen negative samtaler over hodet på dem.
I FUS-kjedens serviceerklæring står det beskrevet noen forventninger vi har til dere foreldre. Disse er bl.a:
- Gir viktig informasjon om barnet til barnehagen
- Gir beskjed dersom barnet ikke kommer i barnehagen
- Leser informasjon fra barnehagen (daglig)
- Gir beskjed til en ansatt når barnet blir hentet
- Gir beskjed dersom andre enn foreldrene skal hente barnet
- Overholder avtalt oppholdsfrist
- Gir tilbakemelding på hvordan barnehagetilbudet oppleves
- Svarer på brukerundersøkelsen.
De to siste punktene er viktige for oss for å kunne utvikle oss, og for å vite hva vi
trenger å jobbe med. Vi ønsker en kultur i barnehagen hvor tilbakemeldinger skal kunne utveksles jevnlig. Å tilby best mulige rammer for barna krever et tydelig og gjensidig respektfullt samarbeid mellom barnehage og hjem.
Daglig bruk av Mykid som digital kommunikasjonsplattform. Ved oppstart får alle foreldre sin egen bruker hvor de kan følge barnas dag gjennom bilder, dagsrapport, kalender med mer: https://mykid.no/.
Årlig brukerundersøkelse gjennom UDIR i november der foreldre kan komme med sine konstruktive og anonyme tilbakemeldinger. Resultatene brukes som et utgangspunkt for arbeid mot økt kvalitet i tilbudet vårt og etterarbeid for arbeid med økt kvalitet i tilbudet vårt i personalgruppen. Det er likevel viktig med jevnlige tilbakemeldinger gjennom året slik at vi kan tilpasse innhold og tilbud til ulike ønsker.