Hvorfor fokus på bevegelsesglede og motorikk?
I 2014 lanserte Helsedirektoratet nye og tydeligere anbefalinger for fysisk aktivitet enn
tidligere. De skriver at fysisk aktivitet fremmer helse, gir overskudd og er et viktig og
veldokumentert virkemiddel i forebygging og behandling av over 30 ulike diagnoser og
tilstander.
Dette er Helsedirektoratets anbefalinger for barn og unges fysiske aktivitet:
- Minimum 60 minutter fysisk aktivitet hver dag, alternativt fordelt utover uken. Aktiviteten
bør være variert og intensiteten både moderat og hard.
- Fysisk aktivitet utover 60 minutter daglig gir ytterligere helsegevinster.
- Minst tre ganger i uka bør aktiviteten være med høy intensitet, og inkludere aktiviteter
som gir økt muskelstyrke og styrker skjelettet.
- Aktivitetene bør være så allsidige som mulig for å sikre optimal utvikling. De bør
påvirke fysiologiske trekk og kvaliteter som kondisjon, muskelstyrke, fart, bevegelighet,
reaksjonstid og koordinasjon. Variert fysisk aktivitet gir mulighet til å utvikle både fin- og
grovmotoriske ferdigheter.
Når vi relaterer til Helsedirektoratets anbefalinger, tar vi hensyn til at barna er små,
deres naturlige bevegelsesglede og aktivitet.
Forskning viser at ved å være i regelmessig lystbetont fysisk aktivitet tidlig i livet er det
flere som fortsetter å være fysisk aktive senere også. Vi ser på det som vår oppgave
som profesjonelle å legge til rette for at barna skal få gode vaner som kan legge til rette
for at de forblir fysisk aktive gjennom skoleårene og voksenlivet.
Barn er naturlig aktive, og lek er læring på barns premisser.
Gode motoriske ferdigheter gjør at barna mestrer fysisk aktiv lek sammen med de andre
barna, og leken er barnas naturlige inngangsport til sosial læring. Forskning viser at
gode sosiale ferdigheter er helt avgjørende for skoleresultatene. Fysisk aktivitet er med
andre ord ikke bare viktig for den fysiske og psykiske helsen, men kan også brukes
bevisst og målrettet for å oppnå bedre skolefaglige resultater når de er ferdige i
barnehagen. Barnehagen kan med fordel oppnå målene i de andre fagområdene
(kommunikasjon, språk og tekst/antall, rom og form/etikk, religion og filosofi/kunst, kultur
og kreativitet/nærmiljø og samfunn/natur, miljø og teknikk) med å bruke fysisk aktivitet
som metode.
Dårlig motorisk kompetanse er begrensende med tanke på lek og da også sosial læring,
samt at fysisk aktivitet blir en utfordring og lite lystbetont når alt blir tungt og vanskelig.
Dette ønsker vi være med på å forebygge med vår profil som idrettsbarnehage.
Vi ønsker ikke å ha et ensidig drettsfokus i vår barnehage, men at barna skal øve opp
allsidige motoriske og fysiske ferdigheter, der vi tar utgangspunkt i Helsedirektoratets
anbefalinger og barnas naturlige bevegelsesglede. Vi har da ikke kun fokus på rene
idrettslige ferdigheter men også på gode opplevelser med å være i aktivitet sammen
med andre, der de øver opp allsidig fysisk og motorisk kompetanse gjennom organiserte
leker og øvelser. Vi har et ekstra øye på barnas motoriske utvikling, og personalet
kurses ekstra i dette temaet, slik at vi kan legge til rette for det enkelte barns nivå og
progresjon.
Hovedmål ut fra FUS-barnehagenes mål
- FUS barn har et positivt selvbilde
Fysisk aktivitet gjør barna motorisk sikre, de mestrer da fysisk lek der de er i sosial
samspill hvor de utvikler sin sosiale kompetanse og bygger vennskap. Vi ønsker at
barna lærer og erfarer at deres egenverdi (selvbilde) ikke er avhengig av hva de
presterer, men hvem de er.
- FUS barn har det gøy i barnehagen
Lek og fysisk aktivitet er barnas naturlige arena for læring. Barn føler naturlig på
bevegelsesglede
- FUS barn er trygge og forskende, trives i lek og har vennekompetanse
Barna får erfaringer og kompetanse gjennom organisert fysisk aktivitet som de kan
bruke i frilek. I leken utvikler barna sosial kompetanse som hjelper dem til å bli en god og
attraktiv venn. Vennskap gjør barn trygge, og trygge og aktive barn er naturlig søkende
og forskende.
- FUS barn gleder seg til "resten av livet". De vet at de har påvirkningsmuligheter og at
innspillene deres teller
Fysisk og motorisk kompetanse gjør barna sikrere på at de mestrer lek, de opparbeider
seg sosial- og vennekompetanse. Fysisk aktivitet skal være lystbetont, og passe
utfordrende, der en tar hensyn til barnas interesser og innspill
Hvordan
- Vi er ute minst 2 timer hver dag, der vi har fokus på ulik organisert fysisk aktivitet i
tillegg til den viktige frileken. Dvs at personalet organiserer både fysiske og motoriske
aktiviteter i utetiden, hver dag. Vi bruker lek som pedagogisk tilnærming på barnas
premisser for å oppnå våre faglige mål
- Alle ansatte organiserer fysisk aktivitet og lek der vi sikrer at vi får med alle kvalitetene
som kondisjon, muskelstyrke, fart, bevegelighet, reaksjonstid og koordinasjon i løpet av
uka. Aktiviteter organiseres både inne og ute.
- Turer. Vi går på tur minst en gang i uka. Skogen er en naturlig arena som i seg selv
stimulerer til fysisk aktivitet og motorisk læring. Vi klatrer i trærne, lager hinderløyper,
ruller i gresset og går i ulendt terreng. Vi organiserer også leker fra lekbanken vår, der vi
bruker naturen rundt oss.
- Vi bruker idrettsanlegg som ligger i nærheten av barnehagen.
- Minirøris er en metode som brukes aktivt i barnehagen. Ansatte kurses i dette. Her er
det fysiske og motoriske utfordringer i en motiverende og morsom setting.
- Vi tenker aktivitet og bevegelse i hverdagen, og legger til rette for steder på huset som
inviterer til bevegelseslek og sansestimulering.
- Vi bruker fysisk aktivitet og sansestimulering som metode for å nå målene i andre
fagområder..
- Vi markerer ulike idrettsarrangement, som VM, OL og tippeligastart med
aktivitetsdager, i tillegg til våre faste idrettsuker på vinteren og våren.
- Stimulere og legge til rette for fysisk aktiv frilek
- Organisere bevegelsesgruppe med fokus på motorikk minst en gang pr uke. Settes inn
i planene.
- Alle barn skal også få erfaring med rene idrettsgrener som friidrett, ballspill og ski
- Vi serverer sunn og god mat som gir et jevnt blodsukker. Dette gjør at barna kan være
aktive over tid.