CLASS
Classroom Assessement Scoring System, CLASS er en observasjonsmanual utviklet av Pianta, Hamre og Mintz og er basert på lang forskning innen utviklingsteori, og barnehagepersonalet må ha opplæring og deretter bli sertifisert for å benytte seg av manualen. Ved hjelp av CLASS observeres ansattes kvaliteter og utfordringer i interaksjonen, og dette skal bidra til å fremme trygg omsorg, god organisering og støtte til barns utforskning og læring.
Sosio-emosjonell støtte og veiledning
Positivt klima: smil, latter, entusiasme, positiv kommunikasjon, respekt for hverandre
Negativt klima: unngår straff, hån, sarkasme og disrespekt, time out
Sensitive voksne: trygge barn hjelper barna med konflikthåndtering, er oppmerksom, bidrar til trygghet
Barns perspektiv og medvirkning: Viser fleksibilitet, ivaretar barnas perspektiv, lar barn utrykke seg
Organisering og ledelse
Gruppeledelse og veiledning: er proaktiv og forebygger, gir trygge rammer
Tilrettelegge for lek, læring og overganger: klare rutiner, sikrer flytende overganger, barna kjenner til regler, lite venting (kø dannelse)
Variasjon:
varierte materialer i barns høyde, barnefokus, effektiv tilrettelegging
Læringsstøtte
Begrepsutvikling,forståelse og dybdelæring: Analysere og argumentere, integrere ny kunnskap til etablert kunnskap, trekker kunnskap til hverdagsopplevelser
Tilbakemeldinger; Feed-back loops, være støttende stillas, utvide informasjonen, utfordre tanken, oppmuntre og støtte
Språk;
Hyppige samtaler, stille åpne spørsmål, repetere barnas utsagn, selv snakk, komplekst språk