KULTURBARNEHAGEN
Kunst- og kulturformidling er en sentral del av barnehagedagen. I Rammeplan for barnehagen settes det sterkt fokus på barnehagen som kulturarena. Rammeplan legger også opp en vid forståelse av begrepet barnekultur. Vi tenker at kulturen inspirerer oss og mye inspirasjon ligger i gamle og nye kulturskatter, litteratur, fortellinger, sang, musikk, billedkunst, historie, matkultur, lokalmiljø og impulser fra den store verden, og kulturer som er nye for oss. Vi ønsker derfor å være kulturformidlere i barnehagen.
For å sikre at kulturen ble ivaretatt dannet vi kulturgrupper. Voksne arbeider for å skape spennende opplevelser og magiske stunder for og med barn og voksne, gjennom hele året. Personalet i barnehagen har ulik bakgrunn, og har ulike ressurser, evner og interesser. Disse forskjellene gjenspeiler seg i våre kulturgrupper, slik det også vil gjenspeile seg i barna og dere som foreldre i vår barnehage. Vi har derfor følgende kulturgrupper: Formgivning- og kunst, drama/teater, bevegelse, litteratur og musikk.
Gruppenavnene har sitt utgangspunk i at musikken består av mange ulike sjangre, og vi har valgt å ta tak i klassisk musikk som er en sjanger barn hører lite på. Vi løfter fram navn etter klassiske musikkstykker, opera og ballett: Dovregubben, Flaggermusen, Tryllefløyten, Nøtteknekkeren, Svanesjøen og Haugtussa.
BARNET FØRST
Hva er barnet først?
Barnet først er en samling av våre erfaringer, metoder og verktøy. Kall det gjerne vårt konsept eller plattform. Som skal sikre at barnet ditt føler seg trygg, føler mestring og lærer seg selv og andre å kjenne. Å oppleve vennskap skaper trivsel og selvtillit og motarbeider erting og mobbing. Metoden hjelper oss å gi barnet ditt den best mulige utviklingen og legger grunnlaget for lærelyst og livsmestring. Lek og moro, fart og opplevelser er selve kjernen. Tiden i barnehagen skal være magisk, et minne for livet.
«Barnet først» er vårt slagord i FUS og samtidig navnet på vår store kompetansesatsing, der målet er å sikre høy og likeverdig kvalitet i alle FUS barnehager. Den viktigste faktoren for å fremme høy kvalitet på barns omsorgs- og læringsmiljø i barnehagen er de ansattes samspill med barna. Vi skal sikre at våre ansatte har holdninger og handlinger som fremmer barnets trivsel, utvikling og læring.
Om du ønsker mer informasjon og kunnskap kan du lese mer her: BARNET FØRST- Egenledelse, TIK og CLASS
Ansatte i FUS barnehagene får styrket sin kunnskap og handlingskompetanse gjennom opplæring i tre ulike teorier og rammeverk:
Lek og læring
Egenledelse beskrives ofte som “hjernens dirigent”. Det er evnen til å være aktiv og selvstendig i en oppgave over tid, og er et felles begrep på funksjoner i hjernen som setter i gang og styrer det vi sier og gjør. Barn må bruke mange ferdigheter for å løse dagligdagse utfordringer, og egenledelsen er avgjørende for å bruke egne ferdigheter så godt som mulig.
TIK (Tuning into kids)
Tuning in to kids er utviklet av Dr. Sophie Havighurst og Ann Harley, og er et evidensbasert omsorgsgiverprogram som fokuserer på den emosjonelle forbindelsen mellom omsorgsgiver og barn. Programmet bidrar til å lære de ansatte ferdigheter i emosjonell veiledning for å gjenkjenne, forstå og svare på barnas følelser på en aksepterende og støttende måte.
CLASS (Classroom Assessment Scoring System)
CLASS, Classroom Assesment Scoring System, er utviklet av Robert C. Pianta og Brigdet K. Hamre ved University of Virginia, og er basert på flere års forskning innen utviklingsteori. CLASS er et observasjonsverktøy som er utviklet for å arbeide med kvalitetsutvikling i barnehage og skole. Det er tuftet på systematisk tilnærming for å heve samspillskvaliteten mellom ansatte og barn, og er et godt dokumentert verktøy som fungerer både ved observasjon, og som støtte i personalets utviklingsarbeid.