Egenledelse i lek og læring.
Hos oss kommer leken først,og alle våre prosjekter har rolleleken i fokus.
Hovedmålet for satsningen er at alle barn skal ha noen å leke med.
Barnehagen skal bidra til den gode barndommen ved å gi alle barn mulighet for lek. Leken har betydning for barns trivsel og er grunnleggende for videre utvikling. Leken skal ha en sentral plass i barnehagens hverdagsliv. Leken bidra blant annet til at barnet utvikler sosial kompetanse og tilegner seg motoriske- og språklige ferdigheter.
Hva er egenledelse?
Egenledelse i lek er evnen til å være aktiv og selvstendig i en oppgave over tid. Denne egenskapen blir omtalt som «hjernens dirigent». Hjernen trenger mange erfaringer for å utvikle seg, og rollelek er med på å stimulere barnehjernen på en allsidig og positiv måte.
Barnehagealder er den perioden der stimulering av hjernen har størst effekt.
Gjennom rolleleken tilegner barn seg erfaringer med alle de sju egenledelsesfunksjonene:
Rolleleken er den mest avanserte lekeformen og vil kreve at barna mestrer alle de sju egenledelsesfunksjonene. Disse utvikles i takt med barnets alder og modenhetsnivå. I Djupmyra FUS Barnehage er den voksne bevisst på hvordan han/ hun opptrer i lek og hvilken rolle en tar.
Bærekraftig utvikling.
Barnehagen skal være med å bidra til at mer bærekraftig samfunn.
"Barna skal lære å ta vare på seg selv, hverandre og naturen. Barnehagen har derfor en viktig oppgave i å fremme verdier, holdninger og praksis for mer bærekraftige samfunn. Barnehagen skal bidra til at barna kan forstå at dagens handlinger har konsekvenser for fremtiden"
For å jobbe mot dette målet ønsker vi i Djupmyra å miljøsetifiseres gjennom grønt flagg. Grønt flagg har en pedagogisk tilnæring til miljøarbeidet og involverer i stor grad barna. Barnehagen velger fra år til år et tema de vil jobbe med å forbedre og i år fokuserer vi på riktig avfallssortering.
Vi ønsker også å dyrke noe av maten vår selv og har begynt å opparbeide en kjøkkenhage på barnehagens uteområde.