Våre barn, deres barn og barna etter det; er alle framtiden. Vi må lære barna å ta være på seg selv, hverandre og naturen for at vi skal få et mer bærekraftig samfunn. Barn skal forstå at dagens handlinger har konsekvenser for fremtidige generasjoner.
Vi er mye ute i skog og mark, og for oss er det viktig at barna tidlig får kjennskap til viktigheten av hvordan vi best kan ferdes i naturen og nytte oss av naturens mange ressurser, samtidig som vi skal sørge for at vi ivaretar planter og dyreliv på en klok og fremtidsrettet måte. Vi er bevisst vår tilstedeværelse i naturen, og sørger for at vi ikke setter spor som er til hinder for en bærekraftig utvikling.
I vårt nærmiljø har vi tilgang til flotte områder med skog og mark. Når vi er på tur vil vi plukke plastsøppel og tenke over vårt eget plastforbruk. Vi skal resirkulere plast, glass og blikkbokser. Vi skal lære barna å ta vare på det vi har og bruke utstyr, leker og klær om igjen.
Barnehagen skal bidra til at barna kan forstå at dagens handlinger har konsekvenser for fremtiden.
Vi skal gi barna naturopplevelser som gir dem tilhørighet til naturen ved turer i nærmiljøet. Det blir stadig vanskeligere forhold for mange insekter å finne seg et egnet bosted. Dette blant annet fordi menneskene på mange måter fjerner insektenes naturlige bosteder. Dette kan vi hjelpe til med ved at vi for eksempel lager insektshotell i barnehagen. Gjennom å dyrke noen av våre egne grønnsaker og urter, får barna også en forståelse av at vi kan nyttiggjøre oss av og høste av naturen.
Miljøtrappa
Barns holdninger til naturen seinere i livet er ofte ansett som noe barna tar med seg fra naturopplevelser i tidlig barndom. Vi skal sørge for at barna i Håbet FUS får rikelig med naturopplevelser, hvor bevissthet rundt bærekraft står helt sentralt i vår pedagogikk. Vi tar ofte utgangspunkt i Miljøtrappa, når vi skal hente inspirasjon og ideer til vårt planarbeid i forbindelse med bærekraftig utvikling.