Leken er barnets viktigste aktivitet, og har en fremtredende plass i barns liv. Hvis barn får velge, vil de gjerne leke hele dagen. De er opptatt av lek for kunne utvikle sosial kompetanse og språk. Leken skal ha en sentral plass i barnehagen, og lekens egenverdi skal anerkjennes. Vi voksne i barnehagen skal organisere rom, tid og lekemateriale for å inspirere til og gi gode vilkår for ulike typer lek, samt legge til rette for utvikling av leketemaer. Leken er viktig for barnets utvikling og kjennetegnes av at den er spontan, frivillig og styrt av barnets indre forestillinger, erfaringer og fantasier.
I leken utvikler barnet seg :
Sosialt
Språklig
Emosjonelt
Kognitivt
Motorisk
Moralsk
Og det utvikler kreativiteten og problemløsningsevnen
Det finnes mange typer lek:
Toddler lek – kjennetegner lek blant de aller yngste de som stabber og går.
Rollelek – barna prøver ut ulike måter å være på, snakke på og oppføre seg som.
Fysisk lek – klatre, løpe, rutsje, huske.
Konstruksjonslek- bygge lego, bygge sandslott, klosser.
Sanglek – ulike felles sanger med bevegelse og aktivitet.
Regelleker- styrt av regler og har som regel et mål. F.eks brettspill, fotball, gjemsel
Digital lek- barn spiller ulike spill på data og ipad.
Lek er noe som utvikler seg og blir mer avansert jo eldre barnet blir. Antall deltakere, antall rekvisitter og lengden barnet klarer å holde fast på leken utvikles. Vi skal fremme et inkluderende lekemiljø der alle barna kan delta og erfare glede. Gjennom å være bevisst på og vurdere egen rolle og deltakelse i barnas lek, skal vi veilede, observere, støtte og aktivt bidra til at alle kommer inn i leken.