Vår tilvenningsmodell
Vi har en tilvenningsmodell basert på nyere forskning om trygg tilknytning, hvor målet er å forbedre tilvenningstiden for barnet og familien. Denne forskningen viser at barnets tilvenning til barnehagen gikk langt bedre når en av de foresatte kunne være i barnehagen i flere dager, og at tilvenningen foregikk på en fleksibel og avslappende måte tilpasset barnets behov og reaksjoner. Derfor står foreldredeltakelse og medvirkning i tilvenningsperioden sentralt hos oss, og tilvenningen er organisert slik at barna får etablere en trygg relasjon til en ansatt i barnehagen før dere som foreldre lar barnet være i barnehagen uten dere
Tilvenningsperioden
Tilvenningsperioden er den første tiden på ny avdeling eller det første møtet med barnehagelivet. Barn er ulike med ulike behov, og vi ønsker å tilpasse oss deres barn så langt det lar seg gjøre. Vi ønsker å fremme et godt samarbeid og det er barnehagen og personalet som har ansvaret. Du kan forvente at vi skal ta oss god tid til barnet ditt og deg, at vi hilser, viser at vi er tilstede og viser glede over å se dere.
Når barnet starter har vi 5-dagers tilvenning. Vi ønsker at en av dere er til stede og deltar aktivt sammen med barnet i aktiviteter, rutiner og lek på avdelingen. Ved at foresatte er så mye i barnehagen, vil dere bli godt kjent med personalet, andre barn og deres familie. Dere får en tilknytningsperson som har ansvar for en god dialog og kontakt med barnet og dere.
De første dagene er fokuset å bli kjent med små og store, og barnehagens fysiske miljø, inne og ute. Det at barnet får bli kjent med personalet med foresatte som base, gir barnet indirekte en klar informasjon om at dere bifaller kontakten til den nye voksenpersonen, og det blir lettere for barnet å gå inn i nye relasjoner. Vi har faste rutiner på dagene våre jf. dagsrytmen, dette er med på å skape trygghet for barna.
Den første dagen vil barn og foreldre møte opp i barnehagen til et avtalt tidspunkt og være i barnehagen i en periode for å bli kjent. Dere avtaler lengden på denne dagen som avhenger av hvor mye tid dere har tilbragt i barnehagen og hvor trygg barnet er. Foresatte skal være i barnehagen med barnet hele tiden. Den andre dagen kommer dere også til avtalt tid. Videre avtaler gjør vi med hver enkelt av dere for å vurdere videre tilvenning basert på barnets behov. Dere blir vist rundt på avdelingen og blir kjent med barnets plasser i garderoben, på stellerommet etc, og dere får informasjon om praktiske rutiner, dagsrytme, ukerytme osv.
Foresatte har ulikt med tid satt av til tilvenning, men vi har alle krav på 3 dager hver fra arbeidsgiver. Vi anbefaler dere å ta de tre dagene hver for seg for å strekke perioden så langt det går slik at barnet får dager tilpasset sitt behov. Unngå hele dager den første tiden for å få en trygg og god overgang i barnehagen. Vi samsnakker med dere om vi ser at barnet skulle trenge lenger tid før barnehagen blir en trygg arena. Er dere usikre, ring gjerne for å høre hvordan det går. Vi ønsker ikke at dere bekymrer dere for hvordan barnet deres har det.
Primærkontakt
For å gjøre dagene så trygge som mulig den første tiden, får barnet en tilknytningsperson / primærkontakt. Deres primærkontakt møter dere første dag i barnehagen. Primærkontakt, barnet og foreldre tilbringer mest mulig tid sammen, slik at foreldrene kan «kjede» barnet og den nye voksne sammen.
Det er foresatte og primærkontakten som hjelper barnet ved måltid, bleieskift / do og legging så fremt det lar seg gjøre den første tiden. Det skal være så trygt som mulig. Ser dere at barnet fint takler at andre hjelper er dette selvsagt supert, men vi skal lese barnets signaler. Øvrig personale vil etter hvert få informasjon om vaner og hvordan barnet liker at ting gjøres i de ulike situasjonene.
Vi oppfordrer deg / dere til fortelle om viktige dagligdagse hendelser som barnet har hatt, og personalet skal gjøre det samme fra barnehagedagen. På den måten har man både i barnehagen og hjemmet mulighet til å forstå hva barnet mener når det forteller om sine opplevelser ved hjelp av enkeltord, fakter og kroppsspråk.
Vi vil understreke at primærkontakten ikke er tilstede til enhver tid, men da er det alltid øvrig trygge personale tilstede. Vi er opptatt av at barna skal bli kjent med og trygg på avdelingens personale så raskt som mulig. Noen barn knytter seg til andre voksne enn primærkontakten sin og dette tar vi selvfølgelig hensyn til. Vi øsnker en så god oppstart som mulig både for små og store.