BÆREKRAFTIG UTVIKLING
Bærekraftig utvikling omfatter sammenhengen mellom sosiale, økonomiske og miljømessige forhold. Barnehagen skal støtte opp under verdier, holdninger og handlinger som fremmer en bærekraftig utvikling. Barnehagen skal støtte barna i å utvikle naturglede og i å ta vare på seg selv, hverandre og naturen. Barnehagen skal oppmuntre barn til å reflektere og handle etisk og miljøbevisst, vise solidaritet og ta veloverveide valg.
https://www.udir.no/laring-og-trivsel/rammeplan-for-barnehagen/verdigrunnlag/barekraftig-utvikling/
I Hornienga følger vi opp barns nysgjerrighet rundt miljøspørsmål. I barnehagehverdagen øver barna seg på miljøbevisste valg, og under beskriver vi konkrete arbeidsmåter i barnehagen som ivaretar bærekraft generelt.
KLIMA OG MILJØ
Vi er mye ute i naturen, og gir barna naturopplevelser for å bli kjent med naturens mangfold og økosystem.
Vi lærer barna å behandle dyr, insekter og planter med respekt for å bli glad i livet i naturen og ta vare på den. Naturopplevelsene gjør barna mer bevisste på hva som er bra for naturen, hva som skadelig, og hvordan dyr og mennesker blir påvirket.
Hornienga har en egen friluftskole for skolestarterne der de fordyper seg enda mer i naturens fenomener. Barna lærer om kloden og forutsetningene, og øker forståelsen for at dagens handlinger har konsekvenser for fremtiden. Barna får lære om hvordan vi kan jobbe sammen på jorden og bidra til bærekraftig utvikling som for eksempel å plukke med oss søppel når vi er på tur.
Vi kildesorterer restavfall, mat, plastikk, papp, glass, metall, og vi går til butikken å panter flasker og lærer om gjenbruk.
Vi har egen matservering og lager i størst mulig grad bærekraftig mat ved å følge FUS SmartMat konsept om ferske råvarer og bevisstgjøring rundt kjøttproduksjon for å ivareta miljøet. Matservering er også bærekraftig fordi det sikrer barnas helse når de får nok ernæring for en hel barnehagedag slik at de har energi til å leke, utvikles og trives. Når vi serverer egen mat spares miljøet for mye emballasje som for eksempel yoghurtbegere, plastfolie som ellers vil bli med en matpakke osv. For å minimere matsvinn teller vi antall barn og voksne hver dag før vi setter i gang med matlaging. De eldste barna forsyner seg og lærer å tilpasse mengde mat etter hvor sulten man er. Barna deltar i matlaging og lærer om hvor maten kommer ifra og lærer om sammenhenger. Noen barnegrupper dyrker egen mat for å lære om å nyttiggjøre seg av og høste av naturen. Alle drikker vann som tørstedrikk.
SOSIALE FORHOLD
FUS barnehagenes arbeid innenfor CLASS er et godt verktøy for å støtte barna både innenfor læring, og spesielt for å opprette er positiv klima, og skape gode samspill mellom barna og de voksne. Det er bærekraftig å ivareta det sosiale forholdet mellom alle i barnehagen, og ha det godt sammen. Barna lærer om likestilling, kulturelt mangfold og vennskap.
Barna lærer at vennskap fører til sunn psykisk helse og forebygger sykdom og lav selvtillit . Når barna har det bra sosialt er de også mer åpne og mottakelige for å lære nye ting, og de opplever derfor mer mestring i livet.
Som trivselstiltak legger vi til rette for gode demokratiske samtaler med barna slik at de får oppleve at meningen deres teller, og dermed opplever de at de har innflytelse og tilhørighet i barnegruppen. Gode arenaer for dette er i samlingsstunder, dagtavletid og hverdagslige aktiviteter der leken kommer først på barnas premisser. Barna lærer mye om sosialt samspill i leken som å vise hensyn, deler på leker og roller, og vente på sin tur osv.
I Hornienga er det barn fra mange kulturer og vi styrker vårt store felleskap med å få en vi- følelse gjennom sang, teater og dans. Vi bruker FN- dagen til å bli kjent med ulike hjelpeorganisasjoner for å lære barna om å samarbeide om at alle mennesker på jorden skal ha det like bra, og da trenger de hjelp fra oss. I dette arbeidet blir barna bevisst om et menneskets rettigheter som feks. retten til hus, mat, klær og utdanning. Det å få lov til å hjelpe andre mennesker i nød og det gir barna en positiv følelse av å få medvirke.
ØKONOMI
I vårt arbeid med bærekraftig utvikling lærer barna også om å bli bevisst forbruket som er i barnehagen feks. leker, inventar og klær. Når svinn av leker blir mindre reduseres vårt forbruk og vi sparer miljøet for overforbruk og forsøpling som skader naturen. For å minske svinn lærer barna å ta vare på leker ved å sortere dem i kasser, slik at de ikke blir borte, og de lærer å bla pent i bøker slik at de ikke blir ødelagte. De voksne reparerer også bøker og leker sammen med barna. Da trenger vi ikke å kjøpe nye leker og bøker så ofte.
For å spare miljøet for overbruk av papir har barn fått en egen tegnebok. Ved andre formingsaktiviteter samarbeider vi med barnas hjem for å bevisstgjøre barna om gjenbruk, og de tar med materiale hjemmefra som melkekartonger, syltetøyglass osv.
I Hornienga FUS barnehage samarbeider vi med foreldrene om utvokste klær, og at de legger de sammen med barna i en konteiner fra Unicef som står utenfor barnehagen. Gjenglemt tøy som ingen savner i barnehagen blir også lagt her sammen med barna.
Vi bevisstgjør barna på å redusere forbruk av såpe, tørkepapir og bruk av vann og forklarer årsaken til det.
VI MÅ TA VARE PÅ KLODEN VÅR