Tilvenning i barnehagen
Barnehagen skal i samarbeid med foreldrene legge til rette for at barnet kan få en trygg og god start i barnehagen. Barnehagen skal tilpasse rutiner og organisere tid og rom slik at barnet får tid til å bli kjent, etablere relasjoner og knytte seg til personalet og til andre barn (Kunnskapsdepartementet, 2017, s. 33).
Våre metoder for å sikre en trygg og god tilvenning:
- Vi tilbyr besøkstid 1 dag i uken fra mai, hvor de barna som skal begynne hos oss får mulighet til å komme og bli kjent med avdelingen, uteområdet og personalet som skal være der til høsten.
- I forkant av oppstart i barnehagen, tilbyr vi hjemmebesøk til de som ønsker det. Her får vi mulighet til å bli kjent med hverandre i barnas trygge omgivelser. Dersom man ikke ønsker hjemmebesøk, er familien velkommen til en oppstartssamtale i barnehagen.
- Vi har «standard» tilvenningstid i barnehagen med 3 dagers tilvenning, men vi ser an barna og er i dialog med foreldre på hvordan tilvenningen går. Utfra det lager vi en felles plan for veien videre. Noen barn er veldig klar for å begynne i barnehagen, mens andre trenger mer tid.
Vi ønsker alltid barnas beste og strekker oss langt for å sikre en god barnehageoppstart.
Overganger innad i barnehagen
Personalet skal sørge for at barn og foreldre får tid og rom til å bli kjent med barna og personalet når de bytter barnegruppe (Kunnskapsdepartementet, 2017, s. 33).
Våre metoder for å sikre en god overgang innad i barnehagen:
I Leiknes Fus barnehage setter vi tilvenning høyt på prioriteringslisten. For oss er det viktig at barna er trygge når de skal over til stor avdeling. Derfor begynner småbarn allerede i mars å komme på besøk til storbarnsavdelingen de skal begynne på. En eller flere kjente voksne følger barna opp i tilvenningstiden, hvor de blir møtt med ansatte som hører til avdelingen de skal begynne på til høsten. Dette gjør vi for å skape gode relasjoner før overgangen skal skje.
Vi går også felles turer for småbarn/storbarn slik at de får enda flere muligheter til å bli kjent.
Hele juni har småbarn tilvenning på stor avdeling, sammen med en voksen fra sin avdeling. Antall voksne som følger, avhenger av barnetall. På denne måten får vi sammenhengende tilvenning over lengre tid. Her blir barna møtt med voksne som skal være med barna i høst. Fokus i juni er å bli kjent med hverandre og skape trygge relasjoner.
Overgang mellom barnehage og skole
Barnehagen skal i samarbeid med foreldre og skolen legge til rette for at barna kan få en trygg og god overgang fra barnehage til skole og eventuelt skolefritidsordning. De eldste barna skal få mulighet til å glede seg til å begynne på skolen og oppleve at det er en sammenheng mellom barnehagen og skolen. Barnehagen skal bidra til at barna kan avslutte barnehagetiden på en god måte og møte skolen med nysgjerrighet og tro på egne evner (Kunnskapsdepartementet, 2017, s. 33).
Våre metoder for å sikre en god overgang til skolen:
- I Leiknes FUS barnehage har vi et godt og tett samarbeid med skolen.
- På vårhalvåret arrangeres det flere ulike aktiviteter som skal bidra til en god og trygg overgang.
- Barna går på tur til skolen for å bli kjent, og går tur sammen med skole/SFO.
- De får komme på besøk og ha aktiviteter i et klasserom og skole/SFO kommer på besøk til barnehagen.
- Vi har overgangssamtaler med skolen hver vår i samarbeid med foreldrene, hvor vi sammen finner ut av hvordan overgangen kan gjøres best mulig for hver enkelt barn.
Førskolegruppen
Førskolebarna i Leiknes FUS går på samme avdeling og har gjennom hele året et eget førskoleopplegg. Som utgangspunkt for aktiviteter bruker vi et forskningsbasert førskoleopplegg som heter «Lekbasert læring».
Grunnmodellen i Lekbasert læring består av to pedagogiske prinsipper: trygge varme relasjoner og lekbasert læring – samt fire kjerneområder som er sentrale i forhold til sosial og faglig mestring i skolen. Hvordan det jobbes med de ulike områdene vil være spesifisert i egne halvtårs planer for gruppen.
Førskoleopplegget Lekbasert læring tar utgangspunkt i den autoritative voksenrollen. Dette perspektivet handler om at den voksne skal bygge varme og omsorgsfulle relasjoner til hvert enkelt barn, samtidig som de er tydelige grensesettere. Den voksne er tydelig sammen med barna og viser dem respekt, varme og innlevelse og skaper optimale forutsetninger for utvikling.
I førskolegruppen jobber vi også mye med selvstendighet og at barna skal oppleve å få tillitt av de voksne i ulike situasjoner. Dette kan handle om alt fra å øve på påkledning, smøring av mat, toalettsituasjon- til å ha friminutter, få leke «alene» inne, eller hjelpe til med ulike ansvarsoppgaver i barnehagen.
- Når barna går videre til skolen skal de i tråd med hovedmålene:
- Ha et positivt selvbilde.
- Være trygge og forskende, trives i lek og ha vennekompetanse.
- Glede seg til “resten av livet”, og vite at de har påvirkningsmulighet og at innspillene deres teller