Egenledelse i lek
Leken er sentral for at barn skal oppleve glede, fornøyelse og mening. Uten å glemme at leken for barn har egenverdi, er det for oss i Maudland FUS barnehage vesentlig å anerkjenne dens betydning for barnas utvikling og læring. Det er i rolleleken barna forberedes best for skolen. Det er der de lettest utvikler venneferdigheter, og i lek får de erfaring med fagområdene som er nedfelt i Rammeplanen. I rollelek får barna utforsket grenser, både hos seg selv og andre. De lærer hva som er sosialt akseptert og hvilke spilleregler som gjelder. De lærer å vente på tur, de får erfaring med å forhandle og ikke minst utfordres de til egenledelse.
Egenledelse er evnen til å være aktiv og selvstendig i en oppgave over tid, og begrepet brukes som en samlebetegnelse på overordnede funksjoner i hjernen som setter i gang, styrer og regulerer atferden vår.
For å støtte barnets utvikling av egenledelse velger vi i Maudland FUS å tilrettelegge for variert lek. Ved å tilby rom for lek og lekestimulerende omgivelser ivaretar vi mulighet for både formell lek i lekegrupper og den uformelle, spontane leken, som oppstår her-og-nå. De voksne er oppmerksomt tilstede som tilretteleggere og støttespillere for å bidra til barnas utvikling av lekeferdigheter og egenledelse.
Lek er ikke "bare" lek, det innebærer så mye mer. I lek utvikler/lærer barn å:
· Regulere atferd, ta initiativ
· Løse konflikter - forhandle og fordele roller
· Ta imot beskjeder og gi beskjeder
· Lytte - bli lyttet til
· Empati - sette seg inn i andres situasjon. Prøve ut roller. Bearbeider vanskelige følelser
· Turtaking (min tur – din tur, dialog)
· Følge spilleregler og «det sosiale spillet». De øver på og tilegner seg sosiale koder
· Oppøve oppmerksomhet og konsentrasjon
· Tilegne seg kunnskap - lære rikt og variert
· Få mulighet til å prøve og å feile
· Utvikle språk - styrke ordforrådet
· Bruke fantasien
Språk - mer enn bare prat
Gjennom språk får barnet tilgang til lek og felleskap. Gjennom språket kan vi uttrykke følelser, tanker og meninger, og det kan vise hvem vi er. Vi lærer å forstå verden og verden kan forstå oss. Fra å kun kommunisere gjennom blikk, gråt, smil, mimikk og bevegelser utvikler barnet en gradvis forståelse av at lyder får innhold, gir mening og kan brukes til bestemte formål.
Begrepsutvikling er en aktiv læringsprosess, og ikke en passiv modningsprosess. At personalet jobber systematisk med begrepsinnlæring og språkstimulering i barnehagen er avgjørende for barnets språkutvikling.
Slik jobber vi med språk i Maudland Fus barnehage:
- Å øke personalets bevissthet og kunnskap om språklig bevissthet, språkstimulerende samtaler og aktiviteter i barnehagen – vi bruker bl.a. CLASS som støtte til å oppnå økt kunnskap og ferdigheter.
- Vi bruker aktivt barnelitteratur, har høyt fokus på leseglede og språklig bearbeiding av innholdet. Hver avdeling har en egen bokkasse som vi henter fra biblioteket med innhold fra ulike tema vi jobber med.