Turgruppe
Maudland FUS barnehage ligger tett på majestetiske fjelltopper, lune skoger og artsrike strender - altså et eldorado av unike turmuligheter i umiddelbar nærhet.
Personalet er engasjerte turgåere med brennende lidenskap for naturopplevelser, og det kommer barna i Maudland FUS til gode. I tillegg til at alle avdelingene jevnlig benytter seg av turmulighetene, er vi stolt av å kunne tilby barna en egen rullerende turgruppe. Personalet i turgruppen har ekstra fokus på innholdsrike opplevelser – hvor hovedfokuset er turglede gjennom utforsking, variasjon, spenning og mestring.
For fullt utbytte av alle naturperlene har store deler av personalet gjennomgått sertifisering for livredding i vann. Små og store har stor glede av å blant annet utforske stranden ved Frøylandsvannet – sommer som vinter.
Naturen er den beste læremester både når det gjelder stimulering av fysisk kapasitet og motoriske ferdigheter. Den byr på store utfordringer og mestringsmuligheter for små og store barn på ulike ferdighetsnivå. Både vegetasjon, varierende terreng, underlag og årstider gir variasjon og skaper forandring. Ingen andre miljø gir like store motoriske utfordringer som naturens mangfold. Naturen stiller krav til kroppens styrke, teknikk og utholdenhet – og sammen med trygge voksne vil naturopplevelsene kunne gi barna de beste forutsetninger for:
- motorisk utvikling
- spenningsopplevelser
- kroppslig- og sensorisk læring
- mestringsfølelse
- opplevelse av trygghet for lokalmiljøet
- å hjelpe barnet til å respektere naturen og lære hvordan de kan ta vare på den
Rammeplan for barnehagen sier: “... Barnehagen skal bidra til at barna blir glade i naturen og får erfaringer med naturen som fremmer evnen til å orientere seg og oppholde seg i naturen til ulike årstider. Barnehagen skal legge til rette for at barna kan få et mangfold av naturopplevelser og få oppleve naturen som arena for lek og læring. Barnehagen skal legge til rette for at barna kan forbli nysgjerrige på naturvitenskapelige fenomener, oppleve tilhørighet til naturen og gjøre erfaringer med bruk av teknologi og redskaper.” Udir. 2017, s. 52.