Slik ønsker vi å sikre en god og trygg oppstart i barnehagen:
I arbeidet med psykisk helse og livsmestring er voksen-barn relasjoner i barnehagen en av de mest verdifulle ressurser. Det første møtet og de første dagene i barnehagen er av stor betydning for barnets oppstart i barnehagen. I Rolidbakken Fus barnehage ønsker vi at foreldre og ansatte skal samarbeide for at barnet skal få en positiv overgang fra hjemmet til barnehagen.
Vi vet at kvaliteten i den tidlige tilknytningen påvirker barnets utvikling emosjonelt og sosialt. Dette handler om relasjonen som skapes i møte mellom barnet og den/de ansatte og hvordan den ansatte mestrer å fange opp og gi respons på barnets uttrykk og signaler.
Vi vil at barna skal få gjøre seg kjent i barnehagen sammen med foreledrene. Det er barnas behov som legges til grunn, og da vært enkelt barn er unikt, så vil oppstarten være forskjellig. Det er derfor vanskelig å bestemme hvor lang tid hvert enkelt barn trenger med foreldre til stede i barnehagen. Det som blir viktig , er at barnet har relativt korte dager dager de første ukene når foreldrene ikke er til stede. Når foreldrene skal gå, si "ha det", vi vil at det skjer på en tydelig måte slik at barnet vet hva som skal skje. Når foreldrene er i barnehagen, er det de som er de viktigste personene for barnet, Barnets trygge base. Oppgaven til tilknytningspersonen er å lære barnet og kjenne, slik at han/hun etterhvert kan fungere som en trygg person for barnet.