Rolidbakken FUS barnehage ligger unikt til i Redalen, mellom Gjøvik og Biri, en km fra Riksveg 4. Vi har skogen, lysløype, idrettsplass, "gamle" skolen og Tufteparken som nærmeste nabo.
Vi har ansatte som er glødende, skapende og tilstedeværende og tar barnas beste på det største alvor.
Vi skal være trygge, varme og lekne ansatte som alltid tar barnet ditt hyggelig imot. Hos oss skal alle oppleve å bli respektert for den man er, vi har fokus på direkte kommunikasjon og jobber for at alle skal inkluderes i en raus kultur der det er rom for mangfold. Barna opplever at de ansatte deltar og støtter dem i lek.
Hos oss kommer barna først.
Inkludering, lek og mestringsfølelse
Vi ønsker at barna skal ha mulighet til å påvirke sin egen hverdag. Dette innebærer at de ansatte må fange opp og tolke det barna gir uttrykk for, respektere deres ytringer og barna skal få valgmuligheter i de situasjonene der det er mulig.
Vi ønsker at barna får trening i å fremme egne tanker og ta egne og selvstendige valg, samt stå for de valgene de gjør. Dette ser vi bidrar til utvikling av et positivt selvbilde, der barna har tro på seg selv og i større grad kan stå imot gruppepress og andres påvirkning både nå og senere i livet.
I Rolidbakken FUS barnehage jobber vi i små grupper. Med færre barn og ansatte på hvert rom ligger forholdene godt til rette for positivt samspill og god kommunikasjon. Små oversiktlige grupper gjør at alle barna blir sett.
Med møbler tilpasset barna, samt lekemateriale og bøker tilgjengelig er det også enklere for barna å mestre hverdagen selvstendig med litt støtte fra de ansatte.
De ansatte sitter på gulvet eller ved lave bord sammen med barna i lek og andre hverdagsaktiviteter. Erfaring viser at når de ansatte er symetiske med barna er det enklere å fange opp barnas ulike uttrykk samtidig som de ansatte også blir mer tilgjengelig for barna.
De ansatte er oppmerksomme på barnas ulike måter å kommunisere på og ønsker å gi alle en følelse av å bli forstått og møtt.
Vi møter mange følelser i løpet av en dag, når voksne er aktive og setter ord på hva de ser hos barna, er det lettere for barna å forstå hva som skjer i sin egen kropp. Ved å ha et språk som beskriver, undrer og setter ord på, normaliserer vi reaksjoner og åpner for forskjellighet.
"Så fint at du klarte å vente selv om du også ville putte oppi klossene dine. Det er bare ett hull og jeg tror det hadde blitt vanskelig at begge skulle putte oppi klosser samtidig".
Her vektlegges positiv atferd, det vi ønsker mere av.
Vi opplever at barna samarbeider når de får gode grunner til det. Å bli oppmerksom på andres behov er viktig for å begynne å etablere vennskap i barnehagen.
Vi jobber for at barna skal forstå forskjellen mellom sak og person.
Vi kan alle gjøre dumme ting, men ingen ER dumme. Jeg liker DEG, men ikke det du gjør.
Ta gjerne kontakt med oss om du lurer på noe.