HVA ER VÅRE SATSINGSOMRÅDER OG HVORFOR?
Skåre FUS barnehage skal fra barnehageåret 2021/2022 delta i en språksatsing i regi av Haugesund kommune. Språksatsingen er en treårig satsing, i samarbeid med Lesesenteret.
I Meld.St.6 trekker regjeringen frem at de vil styrke språkarbeidet i barnehagen og sikre bedre støtte og hjelp til barn med behov for ekstra tilrettelegging. Barns språkferdigheter har stor betydning for trivsel, utvikling og opplevelsen av mestring i hverdagen. Språksterke barn har gode forutsetninger for samspill med andre, for deltagelse i lek og for læring. Flerspråklige barn og barn som strever i sin språkutvikling faller ofte utenfor lek og barnefellesskapet. Det samme gjelder gutter i større grad enn jenter. Disse barna har behov for hjelp og støtte til å delta i lek og til å utvikle språklig og sosiale kompetanse parallelt
(Kunnskapsdepartementet 2019).
De første årene av barns liv har stor betydning for språkutviklingen. Dersom barn har et godt ordforråd og god begrepsforståelse i førskolealder, øker sannsynligheten for god språkutvikling og gode skoleprestasjoner senere. I et integreringsperspektiv er det viktig at flerspråklige barn rekrutteres til barnehage. Forskning viser at barn som har gått i barnehage har bedre språkutvikling og får bedre resultater på skolen (Kunnskapsdepartementet, 2019).
HENSIKT OG MÅL
- At alle barn skal ha gode språkferdigheter på norsk ved skolestart
- Øke kompetansen hos de ansatte i barnehagen i forhold til arbeid med flerspråklig utvikling
- Sette barnehagen i bedre stand til å igangsette pedagogiske- og språktiltak
- Tidlig identifisering av barn som trenger ekstra tilrettelegging, eventuelt videre henvisning
- Styrke barnehagens utvikling av rike og gode språkmiljøer for alle barn
SATSINGEN BYGGER PÅ
- Lov om barnehager
- Forskrift om rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver
- St.6 – Tett på- tidlig innsats og inkluderende fellesskap i barnehage og skole
- St.16- …og ingen stod igjen. Tidlig innsats for livslang læring
- Tema og strategiplan for Haugesundsbarnehagene
KJERNEKOMPONENTER I SATSINGEN
- Flerspråklig utvikling
- Voksenrollen, relasjon og samspill
- Språkmiljø (visuelt og fysisk)
- Lekens betydning for utvikling og læring
- Tidlig innsats
BARNEHAGENS TILTAK FOR Å OPPNÅ MÅLENE
- Fremdriftsplan med mål og aktiviteter
- Deltagelse på lærende nettverk på tvers av barnehagene som deltar i satsingen.
(Lærende nettverk er en metode for å lære sammen og skape refleksjon rundt egen praksis som bidrar til endring eller forbedring av vårt pedagogiske arbeid) - Kartlegging – enten via ståstedsanalysen eller rammeplanundersøkelsen.
- Deltagelse på felles planleggingsdager
- Bruk av pedagogisk analyse