Livsmestring og helse med fokus på relasjoner og tilknytning
Barnehagen skal bidra til barnas trivsel, livsglede, mestring og følelse av egenverd og å forebygge krenkelser og mobbing. Vi voksne i barnehagen er i nær kontakt med barna hele dagen og står derfor i en unik posisjon til å kunne observere barna og å motta informasjon om barnas omsorg- og livssituasjon. Vi ønsker at alle barn skal ha det godt i vår barnehage, og oppleve en trygghet til oss voksne og ikke minst til seg selv. Da er det viktig med gode relasjoner. Dette vil være vårt fokus i tiden som kommer igjennom prosjektet BARNET FØRST.
For å kunne oppnå det vi ønsker er vi avhengige av gode relasjoner til barn og foresatte og ikke minst bruke god tid på å skape omsorgsfull tilknytning til barnet. Vi er ydmyke til jobben vår og setter pris på et nært og godt samarbeid med barn og foresatte.
DELMÅL 1: Barn skal opplever å bli sett og anerkjent i sine følelser.
Egenledelse i lek og læring
I leken stilles det krav til planlegging, organisering, arbeidshukommelse, fleksibilitet, selvregulering, selvmonitorering, igangsetting og evnen til å tolke signaler fra andre. Derfor er rolleleken spesielt godt egnet til å utvikle egenledelsesfunksjoner. Det er blant annet gjennom lek at barn lærer språk, empati og rolletaking, positiv sosial adferd, selvhevdelse, selvkontroll og ikke minst opplever glede og humor.
Vi prioriterer tilstedeværelse og god lek hver eneste dag. Leken er med på å danne grunnlaget for barnas evne til refleksjon, tenking og konsentrasjon, innsatsvilje og kreativitet(mentale). Gjennom leken lærer de hvordan de skal kommunisere og være sammen med andre, vise omtanke og sette grenser for seg selv(sosiale).
Når man for eksempel leker brannstasjon og det brenner i dyrebutikken skjer det mye i hjernen. For å bestemme hvem som får lov til å kjøre brannbilen må barna organisere seg og regulere egne følelser og handlinger. Når de er fremme ved dyrebutikken krever det initiativ og fleksibilitet for å slukke brannen. Til slutt må barna planlegge og komme med forslag til hva de skal gjøre med dyrene som har mistet hjemmet sitt. Med et fokus på egenledelse gjennom lek legger vi et godt og solid grunnlag for barnas nåtid og fremtid. Derfor er det svært viktig at alle barn er med i lek. Hos oss kommer leken og barnet først!
DELMÅL: Barna skal være med å forme lekemiljøer
Språk
Språk har en sentral plass i alle menneskers liv og spesielt viktig er det for barn og kunne uttrykke seg og gjøre seg forstått. Vi stimulerer språket i barnehagen gjennom gode samtaler, sanger og høytlesning.
All kommunikasjon og alt språk skjer ikke verbalt. Det non-verbale; kroppsspråk og ansiktsuttrykk, gir oss som anerkjennende voksne mye informasjon om hvor barnet er, også emosjonelt. Like viktig som å bli anerkjent på det verbale, er det å anerkjenne og romme barnets tanker og følelser.
Barnehagehverdagen flettes sammen av språkutvikling i alle former og fasonger. Alt fra samlinger med bruk av konkreter og visuelle hjelpemidler til språkverktøy som f. eks. Språkkista og annet språkmateriell.
DELMÅL: Alle barn skal bli badet i språk slik at de er så språksterke de kan være ut fra egne forutsetninger.