BÆREKRAFTIG UTVIKLING
Barna skal lære å ta vare på seg selv, hverandre og naturen. Bærekraftig utvikling omfatter natur, økonomi og sosiale forhold og er en forutsetning for å ta vare på livet på jorden slik vi kjenner det. Barnehagen har derfor en viktig oppgave i å fremme verdier, holdninger og praksis for mer bærekraftige samfunn.
https://www.udir.no/laring-og-trivsel/rammeplan-for-barnehagen/verdigrunnlag/barekraftig-utvikling/
KLIMA OG MILJØ
Vi følger opp barnas nysgjerrighet rundt miljøspørsmål. I barnehagen øver seg på miljøbevisste valg, og under beskriver vi konkrete arbeidsmetoder som ivaretar bærekraft generelt.
Vi gir barna naturopplevelser for å bli kjent med naturens mangfold og økosystem.
Vi lærer barna å behandle dyr, insekter og planter med respekt, og er mye ute i naturen. Barna lærer å bli glad i, og ta vare på naturen. Naturopplevelsene gjør barna bevisste på hva som er bra for naturen, og hva som er skadelig, og hvordan dyr og mennesker blir påvirket.
Barna lærer om jordkloden vår, og øker forståelsen for at dagens handlinger har konsekvenser for fremtiden. Barna får lære om hvordan vi kan jobbe sammen på jorden, og selv bidra til bærekraftig utvikling, som for eksempel å plukke med oss søppel når vi er på tur. Vi kildesorterer restavfall, mat, plastikk, papp, glass, metall osv. og går til butikken å panter flasker og lærer om gjenbruk. (eks. lager eget papir av aviser og eggekartonger)
Vi har egen matservering og lager i størst mulig grad bærekraftig mat ved å følge FUS sitt SMARTMAT konsept om ferske råvarer og bevisstgjøring rundt kjøttproduksjon for å ivareta miljøet. Matservering er også bærekraftig da den er med på å sikre barnets helse gjennom nok ernæring for en hel barnehagedag slik at de har nok energi til å leke, utvikle seg og trives.
Når vi serverer egen mat spares miljøet for mye emballasje som for eksempel. yoghurtbeger, plastfolie som ellers vil blir med en matpakke osv. For å minimere matsvinn teller vi antall barn og voksne hver dag før vi setter i gang med matlaging/matlevering. De eldste barna forsyner seg og lærer å tilpasse mengde mat etter hvor sulten man er.
Barna deltar i matlaging og lærer om hvor maten kommer ifra og lærer om sammenhenger. Vi har dyrker bær og poteter og lærer barna å nyttiggjøre seg av og høste av naturen. Alle drikker vann som tørstedrikk.
SOSIALE FORHOLD
I FUS-barnehagenes arbeid innenfor CLASS er dette et godt verktøy for å støtte barna både innenfor læring, men spesielt for å opprette et positivt klima, og skape gode samspill mellom barna og de voksne. Det er bærekraftig å ta vare på det sosiale forholdet mellom menneskene i barnehagen og ha det godt sammen.
Barna lærer om likestilling, kulturelt mangfold og vennskap. Vi bruker FN-dagen til å bli kjent med ulike hjelpeorganisasjoner for å lære barna om å samarbeide om at alle mennesker på jorden skal ha det like bra, og da trenger de hjelp fra oss.
I dette arbeidet blir barna bevisst om menneskets rettigheter, som for eksempel retten til hus, mat, klær og utdanning. Det å få mulighet til å hjelpe andre mennesker i nød gir barna en positiv følelse av å få medvirke, og får kunnskap om at verdens utfordringer henger sammen.
Barna lærer om vennskap, og at vennskap fører til sunn psykisk helse, forebygger sykdom og lav selvtillit. Når barna har det godt sosialt er de også mer åpen og mottagelig for å lære nye ting, og de opplærer også mer mestring i livet.
Trivselstiltak gjør vi ved å legge til rette for gode demokratiske samtaler med barna, at meningene deres teller, og at de opplever innflytelse og tilhørighet i barnegruppen. Gode arenaer for dette er i samlingsstunder, daglige samtaler, situasjoner når vi planlegger aktiviteter, turer og lignende. Slik opplever barna medvirkning i barnehagehverdagen og at de pedagogiske aktiviteter er tilpasset deres ønsker og forutsetninger.
ØKONOMI
I vårt arbeid med bærekraftig utvikling lærer også barna å bli bevisst forbruket som er i barnehagen som for eksempel leker, inventar og klær. Når svinn av leker blir mindre, reduseres vårt forbruk og vi sparer miljøet for overforbruk og forsøpling som skader naturen. For å minske svinn lærer barna å ta vare på leke ved å sortere leker i kasser slik at de ikke blir borte, og de lærer å bla pent i bøker slik at ting ikke blir ødelagte. De voksne reparerer bøker og leker sammen med barna, for å vise at man ikke alltid trenger å kjøpe nye ting. For å spare miljøet for overforbruk av papir lærer vi barna å tegne på begge sider av arket. Ved andre formingsaktiviteter samarbeider vi med familiene for å bevisstgjøre barna om gjenbruk hvor barna tar med materiale hjemmefra som melkekartonger, syltetøyglass osv. Vi bevisstgjør barna på å redusere bruk av såpe, tørkepapir og bruk av vann til det som er nødvendig, og grunnen til at dette er viktig.