VELKOMMEN TIL OSS
Vi inviterer nye barn og foreldre til å komme på besøk før oppstart. Her får foreldre møte de ansatte og andre nye foreldre. Barna får da leke og bli kjent en times tid inne på avdelingen hvor de skal begynne. I tillegg gir dette også foreldrene mulighet til å bli kjent med hverandre. Når barna ser at foreldre er trygge, vil også barna føle seg trygge. Vi tilbyr også hjemmebesøk for de som ønsker.
Ved oppstart har vi lagt til rette for 5 tilvenningsdager, men med rom for å følge barnets behov og alder.
Det er viktig å huske at de minste barna kan trenge kortere dager ved oppstart.
FUS har en tilvenningsmodell basert på nyere forskning om trygg tilknytning, hvor målet er å forbedre tilvenningstiden for barnet og familien. Foreldredeltakelse og medvirkning i tilvenningsperioden står sentralt. Tilvenningen er organisert slik at barna får etablere en trygg relasjon til en ansatt i barnehagen, før dere lar barnet være i barnehagen uten dere. Ny forskning (Rauh mfl. 2000) viser at barnets tilvenning til barnehagen gikk langt bedre når en av de foresatte kunne være i barnehagen i flere dager, og at tilvenningen foregikk på en fleksibel og avslappende måte tilpasset barnets behov og reaksjoner.
5 DAGERS TILVENNING
Når barnet starter har vi 5-dagers tilvenning. Vi ønsker at en av dere er til stede og deltar aktivt sammen med barnet i aktiviteter, rutiner og lek på avdelingen. Ved at foresatte er så mye i barnehagen, vil dere bli godt kjent med personalet, andre barn og deres familie. Dere får en tilknytningsperson som har ansvar for en god dialog og kontakt med barnet og dere.
FORELDREMØTE
Vi arrangerer et foreldremøte hvor vi vil presentere modellen for tilvenning og forteller om små barns grunnleggende behov og kjernebegrepene trygghet, omsorg, tilknytning, lek og læring. På foreldremøtet ønsker vi også å avklare forventninger mellom foresatte/ansatte i tilvenningen. I tillegg vil vi introdusere barnehagen, personalet og ha en omvisning på huset. Her blir det anledning til å stille spørsmål dere har knyttet til tilvenning og oppstart.
Er det behov for en foreldresamtale i forkant av oppstart, er det mulig å avtale det på møtet. Dette er en fastsatt samtale der det er rom for å bli bedre kjent og snakke om barnet i rolige omgivelser. Dette skal bidra til trygghet for barnet som møter oss for aller første gang i trygge omgivelser. Det er pedagogiske ledere som gjennomfører disse samtalene.
“Barnehagen skal i samarbeid med foreldrene legge til rette for at barnet kan få en trygg og god start i barnehagen. Barnehagen skal tilpasse rutiner og organisere tid og rom slik at barnet får tid til å bli kjent, etablere relasjoner og knytte seg til personalet og til andre barn. Når barnet begynner i barnehagen, skal personalet sørge for tett oppfølging den første tiden slik at barnet kan oppleve tilhørighet og trygghet til å leke, utforske og lære». Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver (KD,2017)
TILVENNINGSPERIODEN
Tilvenningsperioden er den første tiden på ny avdeling eller det første møtet med barnehagelivet, og vi ønsker å tilpasse oss deres barn så langt det lar seg gjøre. De første dagene er fokuset å bli kjent med små og store, og barnehagens fysiske miljø, inne og ute. Det at barnet får bli kjent med personalet med foresatte som base, gir barnet indirekte en klar informasjon om at dere bifaller kontakten til den nye voksenpersonen, og det blir lettere for barnet å gå inn i nye relasjoner. Vi har faste rutiner på dagene våre dette er med på å skape trygghet for barna.