Arkitekt for barns hjerne
Vi vet viktigheten av gode relasjonelle interaksjoner mellom voksene og barn. For at barn skal lykkes videre på skolen og livet, må barna ha: språklige ferdigheter, sosiale ferdigheter og selvregulering. Det vil føre til en god selvfølelse hos barn, der barnet er trygg på seg selv, håndterer motstand og håndterer konflikter.
Språklige ferdigheter:
For å bidra til et godt språk hos barn må anatte; gjenta det barna sier, være på barns nivå, lytte til hva barnet sier, tenke læring i alle situasjoner, være med i leken, veilede barn i lek, lese sammen med barn, synge sammen med barn, leke med språket, legge til nye ord i en setning, være nysgjerrig på barns interesser og stille åpne spørsmål
Sosiale ferdigheter
Voksne bidrar til vennskap, ansatte i barnehagen mekler i konflikter, får med alle barn i lek, forstår at barna i barnehagen er ulike, viser omsorg, viser respekt, anerkjenner barna , har gode relasjonelle ferdigheter, trøster, viser at de bry seg, gir alle barn et trygt miljø og bygge relasjoner.
Selvregulering
Ansatt må veilede barna slik at de kan takle sine emosjonelle utfordringer, ved la barna erfare at det er greit å være lei seg, anerkjenner følelsene, lytte til det barn sier, sette seg inn i frustrasjonen til barn, sette rammer som barna forstår, akseptere ulikhetene og hjelpe til slik at barna lærer å håndtere følelsene sine på en adekvat måte.
Etter endt barnehagetid, er målet at hvert enkelt barn har en ryggsekk fylt av positive opplevelser. Der barna er klare til å håndtere nye situasjoner og arenaer, og gleder seg til hva resten av livet har å by på.
Vi vet at:
- Barn er forskjellig, og begynner i barnehagen med ulike utgangspunkt.
- At hjernen er mest mottakelig for ny læring når barna er 1- 3 år.
- At kvaliteten i barnehagen har stor betydning, for barn videre utvikling.
- At samarbeid mellom foreldre og barnehagen, kan ha stor innvirkning for barns trivsel og læring.
Derfor må både ansatte og foreldre være: ARKITEKT FOR BARNS HJERNE. Der vi «bygger» ny læring, undrer seg og bidrar til grunnelementer for barns videre utvikling.