"Barnet Først!" omhandler CLASS og Tuning in to kids - og støtter opp under Egenledelse i lek og læring. Dette er FUS barnehagenes viktigste kompetanseløft og satsing for å sikre høy og likeverdig kvalitet.
Hos oss i FUS skal "Barnet først!" vektlegges i alle prosesser.
Vi har høye ambisjoner om å gjøre årene i barnehagen til en tid preget av delte gleder, fellesskap, gode opplevelser, trygge, gode, likeverdige relasjoner og vennskap. Barnets trivsel er vårt ansvar! De er FUS.
Hos oss møter barnet trygge voksne - som tar barndommens nyanserte hverdag på alvor.
Ved å være gode rollemodeller som er til stedet for og med barna - genuint - er vi i stand til å veilede, moderere adferd og støtte barna når de trenger det. Vi er der barna er.
Alle barn skal sikres et miljø som er fritt for krenkelser og et rikt leke- og læringsmiljø, som bidrar til trivsel og progresjon.
For å sikre høy kvalitet på relasjonen må vi vite hva som egentlig skjer i møtet mellom oss ansatte og barnet. Vi skal sikre at vår atferd som ansatte er preget av handlinger som fremmer og ikke hemmer barnets trivsel, utvikling og læring.
Vi ønsker at alle våre barn og familier - skal tenke tilbake på tiden hos oss - som noe ekstra fint og meningsfullt.
Så hva gjør vi i FUS barnehagene for å sikre denne gode kvaliteten? Siden 2019 har FUS deltatt i en kompetanseutvikling med følgeforskning via Universitetet i Oslo. Forskningsprosjektet bygger på et forskningsbasert program Tuning in to Kids (TIK), som har som mål å styrke barnas emosjonelle og sosiale kompetanse, og CLASS et observasjonsverktøy som har tilsvarende mål i forhold til emosjonell støtte, ved siden av å bedre læringsmiljøet i barnehagene.
- TIK lærer omsorgspersonene egenskaper for å gjenkjenne, forstå og håndtere sine egne og barnas følelser.
- CLASS er basert på flere års forskning innen utviklingsteori. Den sikrer at vi ansatte får kunnskap om styrker og utfordringer i personalgruppen, slik at forbedring og kompetanseutvikling bidrar til å fremme trygg omsorg, god organisering og ledelse, samt støtte til barns utforskning og læring.
FUS har valgt CLASS som observasjonsverktøy fordi det er et godt dokumentert verktøy som fungerer både ved observasjon, og som støtte i personalets utviklingsarbeid. Det er tuftet på systematisk tilnærming for å heve relasjons kvaliteten.