Se hele meg!
Årets satsningsområde; SE HELE MEG!, handler om at i Brånåstoppen FUS barnehage skal vi både møte hele mennesket, se hele mennesket og ivareta hele mennesket. Dette gjelder både barn, foreldre og personalet hos oss. Alle har sin historie, tar sine egne valg og har sine behov – men hvordan skal vi møte alle på best mulig måte?
I arbeidet med dette satsningsområdet vektlegges derfor kompetanseheving av personalet for å styrke evnen til å se hele mennesket. Vi skal etablere en felles forståelse for at all atferd er språk og barnets måte for å fortelle oss hvordan det har det. Dette er i tråd med videreføring av utviklingsarbeidet Barnet først!
Barnas verneombud
I tillegg er vi dette året med på et samarbeidsprosjekt med PBL og Stine Sofie Stiftelsen;
Stine Sofies Stiftelse sine samfunnsmål er at færre barn skal utsettes for vold og overgrep, flere saker knyttet til vold og overgrep skal avdekkes så tidlig som mulig, og som har blitt utsatt for vold og overgrep skal få bedre hjelp og ivaretakelse. Derfor jobber stiftelsen innenfor tre kjerneområder: forebygge, avdekke og ivareta. Barnehagepakke er tiltaket som skal bidra til å avdekke vold og overgrep gjennom å styrke handlingskompetansen til barnehageansatte. Ved å arbeide målrettet med handlingskompetanse mener vi at flere tilfeller vil avdekkes. Tiltaket vil i tillegg virke forebyggende. I Brånåstoppen FUS barnehage er det oppnevnt en pedagog som er barnas verneombud som følger opp dette arbeidet.
Psykososialt barnehagemiljø
En del at dette satsningsområdet handler også om å følge opp og systematisere arbeidet med å sikre at alle barn hos oss opplever et trygt og godt psykososialt barnehagemiljø, hvor de blir sett, hørt og anerkjent.
«Mobbing er handlinger av voksne eller barn som hindrer opplevelsen av å høre til, å være en betydningsfull deltaker i fellesskapet og muligheten til medvirkning» (Ingrid Lund, 2015)
I Brånåstoppen FUS barnehage jobber vi derfor for å skape et positivt klima, da vi vet at det er med på å forebygge mobbing og krenkende atferd. Det bidrar også til skape en kultur hvor det er plass til alle. Positivt klima er positivt for hjernens utvikling, da delt glede “booster” hjernens utvikling (CLASS, Barnet først)