Vi er gode sammen!
Gode relasjoner skaper trygghet og gode forutsetninger for et godt psykososialt barnehagemiljø, hvor barn får rom til å utvikle seg sammen med ansatte som ser hvert enkelt barn og barnegruppens behov og muligheter.
Å være sammen med andre, er noe av det viktigste for oss for å utvikle sosialt samspill og tilhørighet. Arbeidet med å styrke utviklingen av gode sosiale ferdigheter øver vi mye på i barnehagen, da sosialt samspill krever ferdigheter som utvikles over tid.
Å bygge gode relasjoner er derfor noe av det vi bruker mye tid på sammen med familiene i barnehagen vår. Både gjennom tilvenning og i støtten vi gir i hverdagene til hver enkelt.
Vårt samspill starter i det øyeblikket barnet begynner i barnehagen og møter personalet for første gang. Det begynner når barnet kommer inn porten og blir med på leken, både ute og inne på avdelingen.
Arbeidet krever godt samarbeid mellom ansatte for å tilrettelegge for gode samspill, og det krever godt samarbeid mellom barnehagen og hjemmet, for å vise barna at barnehagen er et trygt sted å være.
Relasjonsarbeid krever også ferdigheter som utvikles fra barnet starter i barnehagen, til barnet går ut porten på vei til skolen. For oss er det viktig at alle bidrar inn til arbeidet slik at vi sammen utvikler oss. Et godt psykososialt barnehagemiljø krever en innsats fra oss alle, og det ønsker vi å videreutvikle i barnehagen vår.
Derfor blir vårt satsningsområde dette barnehageåret;
«VI ER GODE SAMMEN!»
Psykososialt barnehagemiljø
Årets satsningsområde skal synliggjøre arbeidet vi gjør for å skape et trygt og godt psykososialt barnehagemiljø.
Arbeidet skal gi oss mulighet til å vise hvordan vi jobber sammen for å sikre et miljø i barnehagen, hvor det er utviklingsmuligheter for alle barn, både inne og ute i barnehagen.
En del at dette satsingsområdet handler derfor om å følge opp og systematisere arbeidet med å sikre at alle barn hos oss opplever et trygt og godt psykososialt barnehagemiljø, hvor de blir sett, hørt og anerkjent.
«Mobbing er handlinger av voksne eller barn som hindrer opplevelsen av å høre til, å være en betydningsfull deltaker i fellesskapet og muligheten til medvirkning» (Ingrid Lund, 2015)
I Brånåstoppen FUS barnehage jobber vi derfor for å skape et positivt klima, da vi vet at det er med på å forebygge mobbing og krenkende atferd. Det bidrar også til skape en kultur hvor det er plass til alle. Positivt klima er positivt for hjernens utvikling, da delt glede “booster” hjernens utvikling (CLASS, Barnet først)