Hverdagsmagi på tur i skogen
«Opplevelser og erfaringer i naturen kan fremme forståelse for naturens egenart og barnas vilje til å verne om naturressursene, bevare biologisk mangfold og bidra til bærekraftig utvikling. Barnehagen skal bidra til at barna blir glade i naturen og får erfaringer med naturen som fremmer evnen til å orientere seg og oppholde seg i naturen til ulike årstider» (Rammeplanen 2017, s.52).
Vi i Fager Skog FUS barnehage ser stor verdi av å bruke naturen som en arena for lek og læring. Naturen gir gylne muligheter for at hvert enkelt barn får utfolde seg og finne på aktiviteter ut fra sine egne interesser og forutsetninger.
Å utforske og undre seg over det vi finner i naturen er viktig. Her er vi på jakt etter insekter og hvem er det egentlig som har lagd det store hullet i treet? Er det insekter eller er det kanskje en svartspett på jakt etter mat?
I naturen opplever vi at barna gir uttrykk for ro og balanse mellom aktivitet og hvile. Det er mange inntrykk, men selve turen i seg er målet vi jobber etter. Noen ganger kommer vi frem til tenkt mål for turen, andre ganger ender vi opp et annet sted. Det er hva som fanger barnas interesser på veien som avgjør hvor vi ender opp.
Barn er ulike og utforsker skogen ut fra sine egne interesser og forutsetninger. Men vi ser at barna er nysgjerrige på hverandre og de føler spent med på hva de andre gjør og erfarer og hermer gjerne etter hverandre. De er hverandres motivasjon og inspirasjon. Gjennom delte erfaringer og opplevelser i naturen, får barna både oppleve felleskap og styrket sin egen mestringsfølelse.
På vei inn i skogen finner vi en fiskedam vi må prøve ut. Alle barna finner seg en pinne som på magisk vis blir til en fiskestang. Vi håper på en torsk eller en makrell, men de biter ikke på i dag. Men det gjør ingenting for nå er fiskestangen forvandlet til en rørepinne og vi lager en deilig suppe istedenfor.
Naturen kan by på utfordringer. Men utfordringer kan gi vekst og utvikling.
«Barnehagen skal være et trygt og utfordrende sted der barna kan prøve ut ulike sider ved samspill, felleskap og vennskap. Barna skal få støtte i å mestre motgang, håndtere utfordringer og bli kjent med egne og andres følelser. Barna skal ha mulighet til ro, hvile og avslapping i løpet av barnehagedagen» (Rammeplan 2017 s.11).
I skogen jobber vi med problemløsning og mestring hele tiden. Det å få barna til å tro på egne evner og vurdere alternative løsninger når de har behov for det er viktig for barnets utvikling og for barnets selvfølelse. Møter vi på en bratt bakke vi skal ned. Hva gjør vi da? Kan vi sette oss ned å ake på rompa?, Kan vi krabbe ned?, Hva gjør de andre barna? Og hvordan skal vi komme over det store treet som ligger over stien? Her hopper vi ikke over små hindre, men vi jobber sammen for å komme opp/over eller igjennom. Vi heier på barna og er støttende når det trengs. Det å mestre selv er med på å styrke barnets selvfølelse og troen på att det kan klare ting selv.
Gleden over å finne litt kull i et utbrent bål. Ingenting er så moro som å tegne med kull på steiner, stammer og hender. Vi utforsker forskjellige naturmaterialer vi finner på vår vei. Barna liker å kjenne på og smake på ting vi finner i skogen. Følelsen av å gå barbeint i skogen for første gang eller å kjenne den myke mosen i hendene er magisk for små kropper.
Insekter fanger barnas interesse. Vi studerer de og søker opp informasjon i bøker og på nett for å lære oss mer om de. Hva heter de? Hva spiser de? Hvor bor de? Hvilke oppgaver har de i naturen? Vi er opptatt av å lære barna at vi må ta vare på insektene og ikke gjøre skade på dem. Vi kan studere de i jorda og ha de forsiktig i hånda uten å klemme de. Barna lærer dette fort og er opptatt av å ta vare på dyrene de møter på sin vei i naturen.
Det er mange inntrykk når man er ute i naturen, da er det ekstra deilig med en liten hvil. Å ligge i en hengekøye, i ett telt eller på bakken og høre vinden suse eller fuglene som synger er en god opplevelse. Hva er det fuglene synger til hverandre og hvilken fugl er det som synger nå?