Tilvenning og overganger i Fager Skog FUS barnehage
Tilvenning, tilknytning og overganger
Mennesker reagerer ulikt på ulike situasjoner, noe vi har stor forståelse for når det gjelder overganger. Enten det handler om å starte i barnehagen for første gang, eller flytte over til ny gruppe/base ved nytt barnehageår. I takt med at man blir eldre, stilles det større krav til selvstendighet, og man vil ha færre voksne rundt seg. Mestring og trygghet henger nært sammen.
Starte i barnehagen for første gang
Å ta det første skrittet ut av hjemmets trygge rammer og inn i det aktive, sosiale livet en barnehage byr på, kan være både morsomt, spennende og skummelt. Barnet skal venne seg til en ny hverdag, nytt miljø, nye rutiner, nye mennesker og i tillegg være adskilt fra foresatte kanskje for aller første gang. Derfor er det så viktig at tilvenningsperioden blir en positiv opplevelse der barnets behov og signaler blir tatt på alvor.
Vi i Fager Skog FUS barnehage ønsker at barnets og foresattes møte med livet i barnehagen skal være preget av trygghet, tilstedeværende ansatte, god dialog og gode rutiner. Foresattes trygghet er viktig for barnas opplevelse av trygghet. Alle familier får en tilknytningsperson. Barnas medvirkning er viktig også her, ved at vi er sensitive overfor hvilke voksne hvert enkelt barn søker trygghet hos. Dermed kan det hende at barnet knytter seg til en annen enn den planlagte tilknytningspersonen. Dette tar vi hensyn til og bytter hvis mulig. Bruk av egen tilknytningsperson gjøres for å skape trygghet og etablere tilknytning mellom barnet, foresatte og barnehagen. En tilknytningsperson er med på å skape en trygg base for barnet den første tiden som for noen kan virke stressende. For at trygg tilknytning skal skje, kreves følelsesmessig investering, tid, interesse og kontinuitet mellom personalet og barnet. Når denne tilknytningen er etablert er det enklere for barnet å utvikle gode relasjoner til det øvrige personalet i barnehagen.
Vi i Fager Skog FUS barnehage ser på foresatte som en ressurs og samarbeidspartnere. Foresatte kjenner til alle uttrykkene barnet har, hva de betyr og hva barnet trenger. Et nært og godt samarbeid mellom personalet og foresatte er derfor en viktig suksessfaktor for en god tilvenning og for at barnet skal føle seg trygg i barnehagen. Mens foresatte er eksperter på sitt barn, er personalet i barnehagen eksperter på barnehagen og barn i gruppe.
For foresatte med barn som skal starte i august har vi et informasjonsmøte rett før sommeren der vi blir litt kjent og utveksler informasjon. Foresatte får tilsendt en tilvenningsplan i forkant av oppstart der de kan se hva som skal skje og hvordan vi gjør det de første dagene. Vi er alltid lydhøre ovenfor foreldrene og barnas behov og tilpasser tilvenningsplanen der det er behov og mulighet for det.
Kjennetegn vi ser etter i en trygg tilknytning:
- Barnet søker trøst og tar imot trøst
- Barnet hviler kroppen mot den voksne og blir rolig og avspent når den voksne tar barnet inntil seg/løfter opp barnet
- Barnet gir den voksne klem, vil sitte på fanget o.l.
- Den voksne fungerer som en "ladestasjon" for barnet (barnet leker, blir sliten/lei/frustrert etc. og trenger så nærhet/kos/trøst før det kan leke videre)
- Barnet vet hvor den voksne befinner seg
- Barnet ber om hjelp
- Barnet er glad og fornøyd sammen med de voksne
- Barnet samarbeider som oftest med de voksne
- Barnet responderer raskt på adekvat grensesetting fra de voksne
- Barnet viser den voksne positive reaksjoner om morgenen
(Kilde: Broberg, Broberg og Hagstrøm, 2012)
Trygghetssirkelen / Circle of security
I trygghetssirkelen er tilknytningspersonens hovedoppgave å være en trygg base for barnets utforskning, lek og læring, ta imot barnet når det har behov for trøst og omsorg. Barnet skal være trygg på at det blir trøstet når det føler ubehag.
Trygghetssirkelen (Powell, Cooper, Hoffman og Marwin)
Den øverste delen av sirkelen representerer et barns behov når det utforsker: «pass på meg», «fryd deg over meg», «hjelp meg» og «ha det gøy sammen med meg». Den nederste delen av sirkelen representerer et barns behov når tilknytningsadferden er aktivert: «beskytt meg», «trøst meg», «vis godhet for meg» og «organiser følelsene mine». Barn forteller den voksne at noe er galt gjennom sine følelsesreaksjoner og adferd men ikke alltid på den måten de voksne hadde tenkt eller forventet.
Å starte på oppebasen
For foresatte med barn som skal starte på oppebasen fra høsten, har vi et informasjonsmøte i mai Vi starter vanligvis tilvenningen med barna et halvt år før det skal flytte over, hvor en voksen blir med i starten. Gradvis trapper vi opp tiden i takt med at voksne trekker seg vekk, avhengig av barnas reaksjoner. Vi tilstreber at det er de samme voksne oppe som hilser på i besøks/tilvennings tiden. Den siste vinter og våren nede, øver barna på av/påkledning, rydde tingene sine og for noen å slutte med bleie hvis de er klare for det. Det er godt for hvert enkelt barn, hvis de føler selvstendighet og har god selvtillit. På denne måten får barna bli kjent og trygge på oppebasen, både på de voksne, rommene og på andre barn. Det kan være en hjelp for barna hvis foreldre også har tid til å være med i tilvenning. F.eks. på ettermiddager hvor barna er oppe og skal hentes der, da kan foresatte gi seg god tid til at bli visst rundt av barna og snakke med de voksne.
Mål:
- At barnet utforsker og tar plass
- Knytter seg til voksne på basen
- Trygge foresatte
Å starte på skolen
Det blir eget foreldremøte for foresatte til førskolebarna på høsten. Selv om barna skal starte på skolen, er det fortsatt et barnehagebarn. Vi har fokus på lek og vennskapsrelasjoner, og er «her-og-nå». Den sosiale og mentale forberedelsen til skolen er viktig. Nysgjerrighet, utforsking og lærelyst skal gi godt grunnlag for det videre utdanningsløpet.
Barna skal ta avskjed med barnehagen på en god måte og få positive opplevelser med å begynne på skole/ sfo. Det skal oppleves at det er en sammenheng mellom barnehage og skole. De fleste barn i Fager Skog FUS barnehage begynner på Myklerud skole. Vi bruker derfor tid på våren til besøk og å gjøre oss kjent i skolegården. På våren blir det holdt et overføringsmøte mellom skole og barnehage. Her overføres den informasjon som foresatte har blitt enig om og gitt barnehagen samtykke til å gi videre til skolen.
Det er utarbeidet et årshjul for overgang barnehage-skole og samarbeidet med de andre barnehagene på Fagerstrand.
Mål:
- At barnet skal glede seg til å være førskolebarn
- Tilrettelagte aktiviteter tilpasset hvert enkelt barns utgangspunkt
- Opprettholde barnas nysgjerrighet og iver etter å lære nye ting
Her er en link til en video som tar for seg temaet barnehagestart. Linken er hentet fra siden folkom.no: