Velkommen til Heddeveien FUS barnehage!
Vår visjon: Sammen gir vi barndommen verdi: vennskap, lek og glede – og hverdagsmagi
Hvorfor er god tilvenning viktig?
Når de yngste barna begynner i barnehagen for første gang, er det ikke mulig å forklare dem hvordan denne første store overgangen i livet kommer til å foregå. En god overgang er viktig for alle barn, enten det er fra hjem til barnehage, eller til en ny barnehage. Barna trenger derfor at dere foreldre og de ansatte samarbeider til barnets beste, slik at overgangen blir så sømløs som mulig. Målet er at barnehagen blir et positivt tilskudd i barnets liv som gir barna mange nye muligheter for trivsel og utvikling. En god tilvenning der barnet får tid og muligheter til å gjøre seg kjent, sammen med dere foreldre, vil fremme et trygt barn som kan trives, leke, utforske og lære i barnehagen.
Foreldreaktiv tilvenning gir en tryggere start
For å få til en god og trygg oppstart for både barn og foreldre bruker vi en foreldreaktiv modell for tilvenning. Modellen brukes hovedsakelig for de yngste barna under tre år, men deler av den brukes også for barn over tre år. Foreldreaktiv tilvenning innebærer at dere foreldre har en aktiv rolle overfor eget barn i tilvenningsperioden. Det er dere som representerer trygghet for barnet og som derfor er best egnet til å støtte barnet når det skal bli kjent i et nytt miljø. Som foreldre er dere som kjenner barnets rutiner og vet når barnet trenger trøst og nærhet eller når barnet er klar for lek og utforskning. I løpet av tilvenningsdagene har dere mulighet til å dele denne kunnskapen om barnet med de ansatte. Dere hjelper barnet med å bli kjent med ansatte og andre barn. Målet er at barnet gradvis erfarer at barnehagen er et fint og trygt sted å være.
En egen tilknytningsperson i barnehagen
For å gjøre dagene så trygge som mulig den første tiden, får barnet en egen tilknytningsperson ved oppstart i barnehagen. Tilknytningspersonen har et spesielt ansvar for å ta seg av «sine» barn og foreldre i forbindelse med barnehagestarten. Hvis det begynner flere barn samtidig, etableres det noen ganger smågrupper med for eksempel 1 tilknytningsperson og 2-3 barn med hver sin forelder som har oppstart samtidig. Tilknytningspersonen har som oppgave å etablere en tidlig relasjon til barnet, slik at barnet har en «trygg havn» når dere foreldre ikke lenger er i barnehagen. Det er viktig for barnets trivsel og utvikling at dere også etablerer et godt forhold til tilknytningspersonen.
Hva skjer i forbindelse med tilvenningen?
Før oppstart i barnehagen:
Åpen dag I januar hvert år har vi åpen dag der alle som ønsker kan komme i barnehagen og få omvisning og informasjon om barnehagen av personalet. Alle som har søkt plass i barnehagen får invitasjon pr e-post, men barnehagen er åpen for alle som ønsker å komme. Dette er et tilbud som dere benytter om dere vil og vi oppfordrer dere til å komme på besøk, da det er en fin mulighet for både barnet og dere til å møte oss ansatte i barnehagen samt andre familier som skal starte til høsten.
Foreldremøte
Vi arrangerer et foreldremøte hvor vi vil presentere modellen for tilvenning, små barns grunnleggende behov for trygghet, omsorg, tilknytning, lek og læring. I tillegg vil vi introdusere barnehagen, personalet og ha en omvisning. Her blir det anledning til å stille spørsmål dere har knyttet til tilvenning og oppstart. Dato for møtet er 30.05.23 kl 19:00
Bli kjent-samtale
Dere vil få tilbud om en bli kjent-samtale før barnet begynner i barnehagen. Denne samtalen foregår i barnehagen. Målet med samtalen er at dere forteller litt om barnet (barnets døgnrytme, hva barnet liker å leke med, hvilken mat barnet liker, hvordan barnet søker trøst med mer) og at dere får informasjon om barnehagen og tilvenningen. Under samtalen kan dere foreldre å stille spørsmål til barnehagens ansatte.
Oppstart - tilvenningsperioden:
Barn er ulike med ulike behov. Tilvenningsperioden er den første tiden på ny avdeling eller det første møtet med barnehagelivet, og vi ønsker å tilpasse oss deres barn så langt det lar seg gjøre. Her beskrives en plan for de fem første dagene i barnehagen. Det understrekes at denne planen kan endres og tilpasses behovene til det enkelte barn. For barn under 3 år er det viktig å sette av minimum fem hele dager, og gjerne flere dager dersom barnet eller dere foreldre har behov for det. For barn over 3 år har vi tilvenning tilpasset barns behov og etter avtale med dere som foreldre.
Foreldre har satt av ulik tid til tilvenning og de fleste foresatte har 3 dager hver fra arbeidsgiver. Vi anbefaler dere å ta de tre dagene hver for seg, dersom det er mulig, for å strekke perioden så langt det går slik at barnet får dager tilpasset sitt behov.
Dag 1:
Når dere kommer til barnehagen, vil dere bli tatt imot av barnets tilknytningsperson. Tilknytningspersonens oppgave er å bli kjent med barnet, slik at barnet blir trygt og kan oppnå tilknytning til denne.
Hva skal dere ta med?
- Tøfler eller sklisokker
- Et klesskift
- Noe kjent og trygt for barnet: Vannflaske, smokk, klut eller kosedyr
- Bilde av dere foreldre, andre i familien, venner til barnet, hjemmet deres eller noe annet som barnet er knyttet til (ca. 5 stk.). Dere vil få utdelt et papirhus eller bok hvor dere skal lime på bilder. Huset eller boken lamineres og kan være til god hjelp for barna når de blir lei seg og savner dere.
Dine oppgaver som foreldre
- Ha hovedansvaret for barnet
- Være tilgjengelig og i nærheten av barnet hele tiden. Dette gjelder også for barn som fort blir kjent i barnehagen.
- Delta aktivt i barnehagehverdagen
- Stelle barnet, sitte sammen under måltider, aktiviteter og lek
- Få informasjon om hvordan dagsrytmen i barnehagen fungerer
- Bli litt kjent med personalet samt noen av de andre foreldrene og barna
Dag 2-3:
Dere som foreldre har fremdeles hovedansvaret for barnet. Vær tilgjengelig og i nærheten av barnet hele tiden. Dette gjelder også for barn som fort blir kjent i barnehagen. Delta aktivt i barnehagehverdagen. Stell barnet, sitt sammen under måltider, aktiviteter og lek.
Få informasjon om hvordan dagsrytmen i barnehagen fungerer. Bli litt kjent med personalet samt noen av de andre foreldrene og barna.
Dag 4-5:
Dere kan forlate barnet en liten stund (vi viser dere inn til personalrommet) slik at barnet kan være alene sammen med tilknytningspersonen hvis barnet er trygt nok på tilknytningspersonen. Hvor lenge en skal være borte avtales på forhånd. Vær alltid tilgjengelig slik at barnehagen lett kan komme i kontakt.
Den første tiden uten foreldre i barnehagen:
Levering og henting i barnehagen
Det er viktig at du alltid sier ifra til barnet om at du går, og ikke drar ut avskjeden for lenge. Barnet trenger å vite at du går når du sier at du skal gå, og at du kommer tilbake senere. Det skaper forutsigbarhet for barnet. Mange barn protesterer eller blir lei seg når foreldrene går fra dem om morgenen, noe mange foreldre opplever som vanskelig. Selv om barna kan gråte når dere foreldre går, er de ofte raskt i gang med lek eller utforskning en stund etterpå. Be de ansatte fortelle dere hva barnet pleier å gjøre etter at dere har gått, slik at dere blir trygge på at barnet får den støtten som trengs. Si fra til oss hvis dere føler på usikkerhet rundt situasjonen om morgenen eller ettermiddagen. Ved henting skal barnehagedagen avsluttes på en god måte. Vis at du er glad for å se barnet igjen og snakk med de ansatte om hvordan dagen har vært. Hjelp barnet å avslutte barnehagedagen ved å si adjø til de ansatte og de andre barna.
Hvis mulig - tilpass hverdagen
Mange nye inntrykk skal bearbeides for barna, så har dere mulighet til å ha litt kortere dager i starten er det best for barna. Det kan også være bra å ha litt rolige ettermiddager etter barnehagen hvis dere har mulighet.