LÆRING I LEK
Barnehagens hovedmål: Leken skal være en arena for barns utvikling og læring
Glade barn er det beste vi vet og det er de ansatte som møter barna hver dag som bidrar til å skape glede og trygghet. Hos oss er læring gjennom lek, mestring og vennskap mye mer enn bare ord, det styrer alt vi gjør. Alt for at ditt barn skal utvikle seg som barn og menneske. Dette er grunnlaget for at vi har valgt å legge hovedfokuset vårt på læring i lek, og egenledelse i lek og læring.
Barnas lek danner et viktig grunnlag for arbeidet med fagområdene. Fagområdene skal bidra til å fremme trivsel, allsidig utvikling og helse. Vi ser fagområdene i sammenheng, og alle fagområdene skal være en gjennomgående del av barnehagens innhold. Dette sikrer vi mellom annet gjennom progresjonsplanen som vi har utviklet med mål om at alle barn skal få den oppfølging, omsorg og læring de har behov for.
Medvirkning er sentralt og vi legger opp til prosjektarbeid av varierende grad der lærende fellesskap skal verdsette uttrykk og meninger.
Leken er frivillig, lystbetont og indremotivert. Gjennom lek utvikler barna sosiale og fysiske ferdigheter, og de opplever mestringsfølelse. Leken er også grunnlag for barnas vennskap med hverandre. Å delta i lek og få venner er grunnleggende for barns trivsel og meningsskaping i barnehagen, og det er også med på å forhindre mobbing. Når barnet leker med andre, får de trening i å forhandle, finne fram til gode løsninger for alle, lytte til hverandre og ta hensyn.
Barn leker med utgangspunkt i sin nysgjerrighet og sine forutsetninger, og lek har en klar sammenheng med læring i barnehagen. Læring og utvikling skjer raskere i førskolealderen enn på noe annet stadium i livet, og grunnleggende ferdigheter og forutsetninger for å mestre utfordringer skapes allerede i denne alderen. Det er derfor avgjørende at barna møter et miljø som støtter opp om deres behov for å leke, mestre, lære og utforske.
For at barn skal utvikle seg og lære skal barnehagen legge til rette for progresjon. Det vil si å oppdage, følge opp og utvide det barn allerede er opptatt av. Personalet i barnehagen skal bidra til at barna får mestringsopplevelser og samtidig har noe å strekke seg etter. På den måten får de utfordringer tilpasset sine erfaringer, interesser, kunnskaper og ferdigheter. Mestring, vennskap og selvtillit skaper glede, og glade barn lærer bedre.
I Heddeveien FUS barnehage skal alle barn:
- oppleve trygghet, tilhørighet, motivasjon og mulighet for å påvirke egen hverdag
- tilegne seg nye og felles erfaringer som igjen fører til læring og ny kunnskap
- bruke hele kroppen og alle sanser i sine læringsprosesser
For å fremme læring i lek skal personalet sørge for å:
- legge til rette for gode og stimulerende læringsfelleskap
- ha kunnskaper om barns ståsted
- legge til rette for aktiviteter som bærer preg av lek
- fremstå som gode forbilder og legge til rette for relasjonsbygging
EGENLEDELSE I LEK OG LÆRING
Nye oppdagelser blir dobbelt så spennende og lærerike når barna deler dem med hverandre. Gjennom rollelek trener vi barna til å tenke og huske samtidig, til å være aktive og selvstendige i en oppgave over tid, og mye annet. Målet er at barnet ditt skal bli den aller beste utgaven av seg selv. Derfor har lek, og spesielt rolleleken, en sentral plass i FUS barnehagene. Vi kaller det egenledelse i lek og læring.
Egenledelse i lek og læring brukes også som en samlebetegnelse på overordnede funksjoner i hjernen som setter i gang, styrer og regulerer atferden vår. I praksis betyr det at vi må være tilstedeværende ansatte som observerer barna, veileder og er med på å utvikle barnas egenledelsesfunksjoner i lek og læringssituasjoner.
Egenledelsesfunksjonene deles inn i 7 områder:
- Planlegging
- Organisering
- Arbeidshukommelse
- Igangsetting
- Fleksibilitet
- Selvregulering
- Selvmonitorering
Når barna lærer gjennom lek jobber de kontinuerlig med de 7 prosessene i egenledelseshjulet.
1. Planlegging: F.eks vi skal leke mamma, pappa og baby.
2. Organisering: Hvem skal være hvem, hva skal vi bruke av leker, hvor vil vi leke.
3. Arbeidshukommelse: Huske hva de har lekt sist, hva gjorde vi sist, hva kan vi gjøre annerledes for at leken skal bi bedre.
4. Igangsetting: Sette i gang en ny lek, eller fortsetter fra forrige gang: i dag vil vi leke at vi bor på slottet som vi selv har bygget av puter.
5. Fleksibilitet: Fleksibilitet i leken; der kommer flere som gjerne vil bli med på leken og vi gir de nye roller, eller et barn har lyst å være mamma etter at det har vært baby en stund og så byttes rollene.
6. Selvregulering: Å regulere seg selv; barnet viser i leken at det ikke liker å være baby lenger og viser det ved å si fra på en måte som passer til situasjonen.
7. Selvmonitorering: Barna erfarer hva, hvordan og hvorfor leken utvikler seg og lærer her gjennom lek hvordan det er passende å reagere i ulike situasjoner.
Barna jobber med disse prosessene ubevisst i leken, og utviklingen skjer med voksenstøtte og veiledning når barna for eksempel har utfordringer med å komme seg videre i leken deres.