Tilvenning i Kleppestemmen FUS
I Kleppestemmen FUS barnehage har vi særlig fokus på en god tilvenning til barnehagelivet. Tilknytning, trygghet og en god start i barnehagen er viktig. Barnets første dager i barnehagen er tiden for å etablere gode relasjoner til de voksne på avdelingen, med en av de foresatte som trygg base. Vi har en tilvenningsmodell basert på nyere forskning om trygg tilknytning, hvor målet er å tilpasse tilvenningsperioden for barnet og familien.
Foreldredeltakelse og medvirkning i tilvenningsperioden står sentralt. Tilvenningen er organisert slik at barna får etablere en trygg relasjon til en ansatt i barnehagen sammen med foreldre / foresatte. Ny forskning (Rauh mfl. 2000) viser at barnets tilvenning til barnehagen går langt bedre når en av de foresatte kan være i barnehagen over flere dager, og at tilvenningen foregår på en fleksibel og avslappende måte tilpasset barnets behov og reaksjoner.
Vi ønsker at en av foreldrene / foresatte er til stede og deltar aktivt sammen med barnet i aktiviteter, rutiner og lek på avdelingen. Når en av de foresatte er sammen med barnet i barnehagen over flere dager blir de godt kjent med personalet, de andre barna og deres foreldre / foresatte. I Kleppestemmen FUS barnehage får foreldre / foresatte en primærkontakt som har ansvar for en tett og god oppfølging av barnet. Blant annet er informasjon om hvordan tilvenning kan oppleves for barnet, og dialog om forventningsavklaring, viktig i tilvenningsfasen.
Vi tilbyr hjemmebesøk i forbindelse med oppstartssamtalen.
Vi har en oppstartssamtale med alle nye foresatte. Dette er en fastsatt samtale der det er rom for å bli bedre kjent, bli kjent med barnet og utveksle viktig informasjon. Vi har gode erfaringer med å ha denne samtalen hjemme sammen med foresatte og barnet. Vi opplever at dette bidrar til trygghet for barnet som møter oss for aller første gang. Når rammene er trygge er barnet tryggere.
“Barnehagen skal i samarbeid med foreldrene legge til rette for at barnet kan få en trygg og god start i barnehagen. Barnehagen skal tilpasse rutiner og organisere tid og rom slik at barnet får tid til å bli kjent, etablere relasjoner og knytte seg til personalet og til andre barn. Når barnet begynner i barnehagen, skal personalet sørge for tett oppfølging den første tiden slik at barnet kan oppleve tilhørighet og trygghet til å leke, utforske og lære». Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver (KD,2017)
Tilvenningsperioden
Vi ønsker å fremme et godt samarbeid, og det er barnehagen og personalet som har ansvaret. Foreldre og foresatte kan forvente at vi skal ta oss god tid til barnet, at vi hilser, viser at vi er tilstede og viser glede over å se dere. Barn er ulike med ulike behov. Tilvenningsperioden er den første tiden på ny avdeling eller det første møtet med barnehagelivet, og vi ønsker å tilpasse oss de ulike barna så langt det lar seg gjøre. De første dagene er fokuset å bli kjent med små og store, og barnehagens fysiske miljø, inne og ute. Det at barnet får bli kjent med personalet med foresatte som trygg base, gir barnet indirekte en klar informasjon om at dere bifaller kontakten til den nye voksenpersonen, og det blir lettere for barnet å gå inn i nye relasjoner. Vi har faste rutiner på dagene våre jf. dagsrytmen, som er med på å skape trygghet for barna.
Foresatte har gjerne ulike muligheter med hensyn til tilvenning, men vi anbefaler å ta mest mulig fri fra jobb i denne perioden, slik at barnet får dager tilpasset sitt behov. Vi anbefaler korte dager den første tiden, og vi snakker sammen og legger til rette dersom vi ser at barnet trenger lenger tid før barnehagen blir en trygg arena uten foresatte.
Den første dagen vil barn og foreldre møte opp i barnehagen til et avtalt tidspunkt og være i barnehagen i en periode for å bli kjent. I forkant avtaler vi hvor lang denne dagen skal vare – det avhenger både på foresattes muligheter, samt barnets nivå av trygghet. Foresatte skal være i barnehagen med barnet hele tiden.
Den andre dagen kommer dere også til avtalt tid. Videre avtaler gjør vi med hver enkelt av dere for å vurdere tilvenning basert på barnets behov. Dere blir vist rundt på avdelingen, blir kjent med barnets plasser i garderoben og på stellerom og så videre. Vi informerer om praktiske rutiner, dagsrytme, ukerytme og lignende.
Som et ledd i tilvenningen anbefaler vi at barnet har noen rolige dager hjemme etter barnehagedagen. Tilvenningsperioden i barnehagen gir barn mange nye inntrykk – ro og trygghet hjemme hjelper barnet med å bearbeide alle disse inntrykkene på en god måte.