Foreldreaktiv tilvenning
MÅLSETTING:
Oppstart i barnehagen skal gi barnet en sikker havn for nære og trygge relasjoner
For å få til en god og trygg oppstart for både barn og foreldre bruker vi en tilvenning, basert på Jåttåmodellen. Modellen er basert på kunnskap om hva barnet trenger for å være trygg og trives. Vi bygger vår praksis på nyere forsking og tilknytningsteorier. Praksisen vår bygger på COS - Circle of security.
Modellen brukes hovedsaklig for de yngste barna. Hvor lang tid barnet trenger for å bli trygg avhenger av barnets personlighet, alder g tidligere erfaringer, samt hvordan de blir møtt av personalet i barnehagen. Hvert barn trenger i denne perioden mye voksenkontakt og de vil få tildelt en primærkontakt.
SLIK JOBBER VI MED FORELDREAKTIV TILVENNING I LINDTJØNN FUS BARNEHAGE
- Tilstedeværende foreldre/foresatte som deltar aktivt i barnehagehverdagen i den første uken.
- For barn under 3 år er det viktig å sette av hele fem dager til oppstarten
- For barn over 3 år har vi tilvenning fra 1-3 dager etter barnets behov og avtale med foreldrene
- Barnet får tildelt en primærkontakt som vil hjelpe barnet med å bli trygg i barnehage
- Det vil være en oppstarts samtale i barnets hjem før barnet starter i barnehagen
- Vi har forldremøte med nye foreldre i forkant av oppstart
- Vi legger tilrette for fellesopplevelser for barna og foreldre hele første uken. Foreldre inngår aktivt i lek, måltid, stell og hvile
Circle of Security (COS)
Trygghetssirkelen
Trygghetssirkelen
Dette handlar i hovedsak om OSS SOM VOKSNE I MØTE MED BARNA.
Gjennom arbeidet med voksenrollen fokuserer vi på selve barnet, og oss som voksne i møte med barnet. Målet er at vi som voksne skal være de beste voksne i samspill med barna vi møter i vår barnehage. Foreldrene er primær omsorgspersoner og personalet i barnehagen er sekundære omsorgspersoner. Barnet søker trygge omsorgspersoner som sin trygge base og trygge havn, og vårt mål er at barnet gjennom tilvenningen i barnehagen får god tilknytning til personalet og har sin trygghet hos dem når foreldre ikke er tilstede sammen med barnet. Dette er grunnen til at vi i Lindtjønn FUS barnehage bruker lang tid på tilvenningnen.
Trygghetssirkelen er et verktøy vi kan bruke for å forstå og møte barnas behov. Trygghetssirkelen er en visuell sirkel, der den voksne er den trygge og sikre havna. Når barnet er utforskende, beveger det seg ut fra den trygge havna, barnet er da oppe i sirkelen. Barnet er fremdeles avhengig av voksne i form av støtte, hjelp ved behov og glede med barnet. Når barnet er nede i sirkelen har barnet behov for beskyttelse, trøst, godhet og organisering av følelsene sine (Powell, Cooper, Hoffman, Marvin, 2015).
Trygge relasjoner viser seg å ha stor innvirkning på barnet sin psykiske helse og legger grunnlaget for videre emosjonell, sosial og kognitiv utvikling. For at de voksne i barnehagen skal kunne etablere trygg tilknytning til barna, er de avhengig av å kunna forstå barnet innenfor (Brantzæg, Torsteinson, Øiestad, 2015)