Mål for arbeidet med bærekraftig utvikling: Gjennom vårt arbeid med bærekraftig utvikling skal barna lære å ta vare på seg selv, hverandre og naturen. De skal bli kjent med naturens mangfold, oppleve tilhørighet til naturen og få gode naturopplevelser. Bærekraftig utvikling handler om å fremme verdier, holdninger og en praksis til den jorda vi lever på slik at den kan bevares for fremtiden. Vi skal i barnehagen legge et grunnlag for at barna skal lære å tenke kritisk, handle etisk og vise solidaritet med andre. Barna skal få erfaringer med å gi omsorg og ta vare på våre omgivelser.
Rammeplanen (2017) sier at barna skal lære å ta vare på seg selv, hverandre og naturen. Bærekraftig utvikling omfatter natur, økonomi og sosiale forhold og er en forutsetning for å ta vare på livet på jorden slik vi kjenner det. Det handler om å sikre at de menneskene som lever på jorden i dag får dekket sine behov uten å ødelegge for fremtidig generasjoner muligheter til å dekke sine. Det handler om å tenke og handle lokalt, nasjonalt og globalt. Barnehagen skal bidra til at barna kan forstå at dagens handlinger har konsekvenser for fremtiden.
I vår barnehage er vi opptatt av bærekraft. Dette handler først og fremst om å ivareta en utvikling som møter dagens behov uten å ødelegge mulighetene for at kommende generasjoner skal få dekket sine behov.
Dette gjør vi blant annet gjennom at:
• Bærekraftig utvikling omfatter natur, økonomi og sosiale forhold og er en forutsetning for å ta vare på livet på jorden slik vi kjenner det. Barnehagen har derfor en viktig oppgave i å fremme verdier, holdninger og praksis for et mer bærekraftige samfunn. · Vi oppfordrer barna til å tenke kritisk, handle etisk og vise solidaritet.
• Barna skal få naturopplevelser og bli kjent med naturens mangfold, og barnehagen skal bidra til at barna opplever tilhørighet til naturen, og får kunnskap om hvordan vi kan nyttiggjøre oss naturen og høste av den på en god måte. Vi går turer i barnehagens nære skogsområder, der kan vi også gjøre oss kjent med hvilke nyttevekster som vokser i vårt nærmiljø. Vi kan se etter dyr og dyrespor, og hjelpe småfuglene med mat når det er kaldt og mye snø om vinteren. · Vi tilrettelegger for at barna skal få erfare hvordan det er å gi omsorg og ta vare på omgivelsene sine. Vi tar med barna ut for at de skal bli kjent med og lære å ta vare på naturen og dens mangfold. Barna skal oppleve en tilhørighet til naturen.
• Barnehagen skal legge grunnlag for barnas evne til å tenke kritisk, handle etisk og vise solidaritet. Gjennom refleksjoner og tenkte problemstiller vil barna lære å tenke kritisk og diskutere etikk. Barnehagens arbeid med FN dagen vil gi barna innsyn i hvordan vi jobber solidarisk med andre. Barna skal gjøre erfaringer med å gi omsorg og ta vare på omgivelsene og naturen. Dette gjør vi bl.a. gjennom ulike tiltak i barnehagens nærområdet, der vi plukker søppel. · Vi jobber for at barna skal ha en tanke om hvordan de kan tilfredsstille sine behov uten å ødelegge fremtidige barns muligheter for å dekke sine. · Vi resirkulerer søppel og reparerer ting som går i stykker.
• Bærekraftig utvikling handler om at mennesker som lever i dag, får dekket sine grunnleggende behov uten å ødelegge fremtidige generasjoners mulighet til å dekke sine. Det handler om å tenke og handle lokalt, nasjonalt og globalt. Barnehagen skal bidra til at barna kan forstå at dagens · Vi motiverer og inspirerer barna til å tenke nytt og kreativt for å finne bedre løsninger på det som nå oppleves som normalt. · Vi lærer barna hvordan de kan støtte og være til hjelp for andre mennesker. Alt av innhold og metoder vi bruker i barnehagen er basert på eller inspirert av FNs bærekraftmål.