Et matematisk språk er en del av barnets matematiske kompetanse og det hjelper barnet til å uttrykke seg og til å skape sammenheng og mening i sine erfaringer. Utviklingen av Matematisk kompetanse skal foregå på barns premisser og ta utgangspunkt i barns interesser.
Barns lek og aktivitet i barnehagen er naturlig knyttet til tall- og mengdeforståelse, målinger, romforståelse, mønster og klassifiseringer. I Løvehjerte barnehage skal personalet stimulere barns læring om matematiske begreper og sammenhenger gjennom å legge til rette for utforskning, eksperimentering og undring. Innholdet skal stimulere tenkning og resonnement som er viktig for livslang læring. Personalet skal bruke matematiske begreper reflektert og aktivt i hverdagen. Og personalet skal legge til rette for matematiske erfaringer gjennom å berike barnas lek og hverdag med matematiske ideer og utdypende samtaler.
Barna skal møte et barnehagepersonale som har innsikt i hvordan barn lærer matematikk og som tilrettelegger et læringsmiljø som stimulerer barns matematiske interesse. Gjennom tilrettelegging av bruk av bøker, spill, musikk, digitale verktøy, naturmaterialer, leker og utstyr vil personalet legge til rette for å inspirere barna til matematisk tenkning
Og personalet skal stimulere og støtte barnas evne og utholdenhet i problemløsing