Bærekraftig utvikling omfatter natur, økonomi og sosiale forhold og er en forutsetning for å ta vare på livet på jorden slik vi kjenner det. Barnehagen skal bidra til at barna kan forstå at dagens handlinger har konsekvenser for fremtiden. (Kunnskapsdepartementet, 2017, s.10)
I FUS setter vi barnet først. Å lære barna å sette pris på naturen rundt oss er viktig for våre barns fremtid. Derfor er det vårt mål at barna skal utvikle kunnskap og holdninger til hvordan de kan ta vare på naturen og bidra til et bærekraftig samfunn. Gjennom pedagogikk, verdier og praksis skal vi i FUS-barnehagene fremme bærekraft, slik at barna lærer å ta vare på seg selv, hverandre og naturen.
I barnehagen vår skal barna få erfaringer med å ta vare på seg selv, hverandre og naturen. Vår praksis skal gi barna muligheten til å tenke kritisk, handle etisk og vise solidaritet for kommende generasjoner.
Vi har fokus på bærekraft i relasjon med barna i daglige lek - og læringsaktiviteter.
Dette gjør vi blant annet gjennom at: ·
Vi bidrar til å gi barna forståelse i at dagens handlinger har konsekvenser for fremtiden
Vi gir barna erfaringer som bidrar til deres tilhørighet til naturen og nærmiljøet, og fremme ønske om å ta vare på naturen.
Vi gir barna erfaringer med resirkulering og verdien av gjenbruk, og lar barna få muligheten til å aktivt delta i ulik kildesortering
Vi, i samspill med barna, bidrar til å opparbeide respekt for leker og utstyr for å motarbeide bruk-og-kast-holdninger.
Vi gir barna gode naturopplevelser slik at de blir kjent med naturens mangfold.
Vi gir barna tid og rom for spørsmål, refleksjon og undring over opplevelser og oppdagelser i naturen.
Vi jobber også med miljøprosjektet Revar. Revars miljøarbeid har som hoved- målsetning at barna skal tilegne seg holdninger og vaner for miljøet vårt.
Dere kan lese mer om dette på www.revar.no