I Lunderåsen FUS barnehage har vi fokus på å bygge trygge, gode og sterke relasjoner mellom barn og voksne. Vi legger vekt på å ha kompetente voksne som gjennom kunnskap og profesjonell omsorg gir trøst, nærhet og oppmerksomhet for at barna skal føle seg trygge. Vi følger "FUS standard for tilvenning - en god og trygg barnehagestart" og Lillestrøm kommunes "Kvalitetsplan for tilvenning i barnehagene", som begge er basert på nyere forskning om trygg tilknytning. Målet med standardene er at barnets første møte med barnehagen skal være preget av trygg tilknytning og gode rutiner.
Vi ser at barna trenger sensitive og varme voksne rundt seg, og at trygghet er en forutsetning for at barna skal utforske, leke og lære. Barns tilknytning til foreldrene danner den viktigste rammen rundt deres utvikling, og vi som jobber i barnehage er en klar nummer to for veldig mange.
Det første mange tenker på når de hører ordet tilknytning, er at barn kjenner nærhet og trygghet overfor de voksne rundt seg. For eksempel når et barn sitter på fanget og lener seg godt inntil deg og du merker at barnet er trygg på deg og at dere deler gode følelser. Dette er en viktig side ved tilknytningen, men tilknytning dreier seg om mer enn gode følelser. Det dreier seg like mye om å hjelpe barn med vanskelige følelser, trøste og å støtte dem i utforskning og lek.
Det vi legger inn av omsorg, trøst, ømhet, glede og latter, kommer ut igjen som god psykisk helse og livsmestring hos de barna vi jobber med. Skolestarterne våre skal forlate barnehagen kompetente, lekne og livsglade med en sterk tro på seg selv og en følelse av at de kan noe og at de betyr noe. Vi skal utjevne sosiale forskjeller og bidra til at barnet opplever å være betydningsfullt og at deres stemme teller.
Vi støtter oss på Trygghetssirkelen (COS) i vårt arbeid med barnets tilvenning i barnehagen. Personalet skal gjennom kunnskap og omsorg gi trøst, nærhet og oppmerksomheten som barnet trenger for å føle trygghet i det nye og ukjente. For mange er møtet med barnehagen en av de første gangene omsorg og stell overlates til noen andre enn familien. For at barnet skal føle seg trygg på personalet, de andre barna og det fysiske miljøet setter vi av god tid til tilvenning.
Ett - toåringer har behov for voksne som er sensitive for barnets behov, er varme og gir trygghet og omsorg. Personalet skal være en trygg base for barnet som det kan utforske omgivelsene ut ifra. Vi sørger for tett oppfølging slik at barnet kan oppleve tilhørighet og trygghet til å leke, utforske og lære. Vi må bruke god tid på å bli kjent med hverandre. Vi skal lære oss barnet å kjenne og kunne tolke barnets signaler. Barnet skal bli kjent med sin nye hverdag, barnehagens fysiske miljø, andre barn og nye omsorgspersoner.
Foreldreaktiv tilvenning
Vi er opptatt av at oppstarten i barnehagen skal tilpasses hver enkelt familie, og legger stor vekt på å ha et tett og godt samarbeid med barnets hjem. Personalet jobber aktivt for å knytte sterke bånd, og bruker så lang tid på tilvenningene som hvert enkelt barn og hver enkelt familie har behov for. God dialog og et nært samarbeid mellom personalet og foreldre er avgjørende for at barnehagen skal kunne tilrettelegge for barnets beste, personalet bruker derfor de første dagene sammen med dere til å bli kjent med barnets rutiner og hvordan dere gjør ting hjemme.
Vi benytter foreldreaktiv tilvenning hvor foreldre er tilstedeværende og deltar aktivt i barnehagehverdagen den første tiden. Barnehagen skal tilpasse rutiner samt organisere tid og rom slik at barnet får god tid til å bli kjent, etablere relasjoner og knytte seg til personalet og andre barn. Den første tiden er viktig med en tett oppfølging slik at barnet føler seg trygg nok til å leke, utforske og lære.
Overganger innad i barnehagen
Tilknytning og tilvenning er viktig også ved interne overganger. Ved overgang internt i barnehagen jobber vi med ulike tiltak som skal trygge barnet i møte med en ny og endret hverdag i barnehagen. Når barna flyttes fra småbarnsfløyen til storebarnsfløyen, skal personalet sørge for at barn og foreldre får tid og rom til å bli kjent med de nye barna og personalet. Vi har derfor valgt å starte med besøk på den nye fløyen/avdelingen i mindre grupper allerede på nyåret. Da får barna mulighet til å bli kjent med mulighetene i det fysiske leke- og læringsmiljøet og nye barn og voksne i rolige omgivelser. Ved å ha felles utelek møtes også barn og voksne på utelekeplassen, og bli kjent, knytter bånd, bygger relasjoner og leker sammen også der.
Før oppstart på den nye avdeling gjennomfører vi samtale med foreldrene hvor man snakker om hva endringene vil være og hvordan barnets nye hverdag vil se ut. Her er det rom for foresatte å stille spørsmål og bli kjent med den nye avdelingen.