I Mosjøen FUS barnehage har vi tre avdelinger. På finnbrauten finner man avdelingene Bjørnehiet og Revehiet. Småbarnsavdelingen vår heter kjeberget og her er de inndelt i tre grupper. Artikladden, Tassefot og Skravlekoppen.
Kjeberget

Bjørnehiet
På Bjørnehiet er vi 4 voksne og 19 barn i alderen 2,5—5 år. Her jobber pedagogiske ledere Yvonne B. Rasmussen og Lisbeth Sørå og fagarbeiderne Stian Benjaminsen og Susanne Maylen Strand.
Vi har 4 førskolebarn som 1 til 2 ganger i uken har eget opplegg, hvor fokuset er rettet mot skolestart.
4 åringene på Bjørnehiet har en dag annen hver uke felles turdag sammen med 4 åringene på Revehiet. Gruppetilhørighet, vennskap, motoriske ferdigheter og gleden av naturopplevelser er fokus for disse turene.
Vi har også egen gruppe for 2 og 3 åringene en gang i uken hvor det blir tilrettelagte aktiviteter tilpasset deres behov. Det kan være språk, prosjektarbeid, turer, motorisk aktivitet m.m.
Gode lekemiljø og tilstedeværende voksne er viktig på Bjørnehiet. Trygge og forutsigbare rammer hvor barna kan utvikle seg, kjenne på mestring, ha medbestemmelse og spontanitet.
Deling av barna i smågrupper i hverdagen er noe verdifullt som barna på Bjørnehiet får oppleve. Smågrupper gir oversikt, struktur og trygghet.
Revehiet
På Revehiet er vi 4 voksne og 21 barn i alderen 3 – 6 år. De ansatte her er pedagogiske ledere Hogne Lorentzen og Jan Erik Lindgren og fagarbeidere Else Strøm og Kinga Wojtkiewicz.
De største barna (førskolebarna) er en gjeng på 5 barn, og de samles 1 -2 ganger i uken med egne aktiviteter opp mot skolestart.
Vi har egen turgruppe for 4 åringene, hvor formålet er å etablere vennskap og motoriske ferdigheter.
Vi har også små barn på gruppa hvor noen av de har behov for hvile og ro, i tillegg til gode leke egenskaper og trygghet. Dette legger vi til rette for ved hjelp av trygge og stabile voksne, og små leke grupper hvor hver og en av barna blir sett.
Dagen på revehiet består av rutiner, spontanitet og barns medvirkning. Rutiner rundt faste gjøremål som samling, måltider, påkledning og lekemiljø. Dette skaper en trygghet og en forutsigbarhet i hverdagen for barna.
De voksne verdsetter læringen som skjer i disse situasjonene. Spontanitet er også viktig for oss. Barna har mange forskjellige kvaliteter og kunnskaper. Noe som gjør at de voksne på revehiet må være god på å lese barn og situasjonen de er i, slik at vi kan hjelpe og veilede de på best mulig måte.
Medvirkning er viktig for barns tilhørighet og identitet. På revehiet jobber vi mot at barna opplever medvirkning i de fleste aktiviteter i gjennom dagen. Vi har spesielt fokus rundt måltider, påkledning og i lek.