Barnehagen vår:
Barnehagen holder til i lyse, fine lokaler i grønne omgivelser like ved Bekkestua sentrum. Sommeren og høsten 2020 oppgraderte vi vårt uteområdet, med adskilte områder for de minste og de største.
Vi har 92 barn fordelt på 5 avdelinger.
Rett ved siden av oss har vi den fantastiske Eplehagen, som tilhører gamle husmorskolen på Stabekk. Her er gode muligheter for klatring i trær og for utforskning av naturen og testing og utvikling av motoriske ferdigheter. Blant Epletrærne ligger gamle gartnerboligen til husmorskolen som vi disponerer. Her har vi mulighet til å spise tur-matpakken vår på kalde dager, og våre skolestartere «maxibarna» er her flere dager i uken.
I barnehagen møtes mange små individer til læring og utvikling gjennom lek. Barnehagen er et sted hvor barna skal oppleve glede og mestring.
For å få til dette er det viktig å jobbe med barnas trygghet og tilknytning til barnehagen.
I Ringstabekk er vi spesielt opptatt av relasjoner og kommunikasjon mellom mennesker, og de læringsprosesser som finner sted i leken. Vi jobber for å gi barna gode dager med glede og hverdagsmagi. Hos oss får barna oppleve læring, utvikling og mestring gjennom lek. Hos oss kommer barnet først!
I barnehagen treffer barna voksne som er engasjert i og opptatt av barnas trivsel, og som er bevisste rollemodeller. De vil i samarbeid med foreldrene jobbe for at hvert enkelt barn er trygg og trives i Ringstabekk FUS barnehage.
Voksenrollen står sentralt i arbeidet vårt. Hver dag påvirkes barna av sine relasjoner til menneskene rundt seg, både med barn og med voksne. Det er derfor avgjørende at vi er bevisst våre holdninger, verdier og atferd i møtet med barna. Sammen med Lov om barnehager m. Rammeplan, er FUS barnehagenes visjon og verdisett med å gi retning i vårt arbeid.
Barnehagen har gjennom flere år tatt i mot studenter fra barnehagelærer utdanningen hos OsloMet.
Våre satsningsområder er lek, språk, livsmestring og digital kompetanse. For å sikre kvalitet i vårt arbeid med vår visjon og satsningsområder jobber vi etter disse arbeidsmetodene:
Små og faste grupper
For bedre oppfølging, trygghet og struktur/rutiner
Nære og tilstedeværende voksne med god lekekompetanse, og som evner å veilede barna og tone seg inn på barnets følelser og uttrykk
Fysisk og psykisk – er lekne- bidrar inn i leken- og har masse lekekompetanse slik at de vet når de skal være aktive inn i leken og når de skal observere fra sidelinjen
Prosjektarbeid
for å skape felles referanser i hverdagen og styrke relasjoner mellom barn- barn og barn- voksen
For å sikre barns medvirkning
Lekemiljøet
innbydende lekemiljøer på avdelingene hvor barna selv vet hvor de kan finne ulike leker som er i barnas høyde, og at avdelingene skal inspirere til ulik lek