I Salbutangen har vi hatt ulike satsningsområder gjennom årene, noe som har utviklet oss og kvaliteten i barnehagen.
LØFT
Løsningsfokusert tilnærming var det første store satsningsområdet. Vi lærte oss å tenke løsningsfokusert i alle ledd fra organisasjonsutvikling til personal- og foreldresamarbeid, og helt ned til det daglige arbeidet med barna. Vi bygger på det som fungerer, legger vekt på det positive, jobber ut fra barnas styrker, og gir tilbakemeldinger på en konstruktiv og løsningsfremmende måte. Dette har vi implementert og innarbeidet i det daglige arbeidet hos oss.
MANGFOLD OG LIKEVERD
Dette var et satsningsområde der vi deltok i et prosjekt som het Likestilte kommuner, og som bl.a. hadde fokus på om vi behandlet gutter og jenter likeverdig, og der vi lærte mye om våre ubevisste og bevisste holdninger og væremåter rundt barna.
Vi er bevisste på at barna er unike individer, og ikke bare jenter eller gutter. Vi er bl.a. opptatt av å redusere kjønnstypiske kommentarer på barna, eller barnas klær, utseende. Vi har fokus på at både gutter og jenter kan gjøre alt, og det kan f. eks. hende at en gutt går foran i Luciatoget hos oss. Hos oss er det ingen aktiviteter, materiell eller leker som er for gutter eller jenter, de er for barn. Vi er bevisste på hvilken type, og mengde, oppmerksomhet vi gir gutter og jenter.
Og vi er gode rollemodeller som viser at menn og kvinner har like muligheter og kan gjøre oppgaver som ikke er kjønnstypiske. Det at vi har flere menn ansatt hos oss, hjelper oss i dette.
REALFAG
Vi har også deltatt i et prosjekt om realfag i barnehager i regi av fylkeskommunen, der vi lærte mye om hvordan vi kan jobbe med realfagene med barn i barnehagealder. Hvordan opprettholde den naturlige nysgjerrigheten til barna, hvordan gjøre små, spennende eksperimenter som grunnlag for undring, utforsking og læring, hvordan bruke gode begreper og hvordan stimulere til læring ute og inne.
I enden av prosjektet lagde vi forskerrommet vårt, der barna, ikledd hvite frakker og vernebriller, får utforske, undre, leke og lære.
BARNET FØRST!
Barnet først-prosjektet er et pågående prosjekt som består av 3 deler:
Egenledelse i lek og læring
Tuning in to Kids (TIK)
CLASS (Classroom Assessment Scoring System)
Se: https://fus.no/barnetforst