Barnet først
Barnehageårene er en viktig periode for barnas følelsesmessige utvikling. I FUS barnehagene har vi en felles grunntanke, «Barnet først», som innebærer at alt vi gjør alltid skal være med hensyn til barnets beste. Vårt mål er at alle barn skal bli møtt av ansatte som viser sensitivitet, entusiasme og glede. I Skytterbanen FUS har vi stort fokus på relasjoner og jobber jevnlig med dette i personalgruppen. Les mer om hvordan vi har fokus på relasjonen barn-voksen, trygghet og tilknytning her.
Vi bruker observasjonsmanualen CLASS til å gjennomføre årlige observasjoner på alle avdelinger. Det er en ekstern sertifisert observatør som gjennomfører observasjonen og personalet bruker rapporten fra disse observasjonene til å identifisere sine styrker og utviklingsområder.
Vi følger også det forskningsbaserte programmet TIK (Tuning in to kids) for å utvikle kvaliteten på relasjonene vi har mellom barn-voksen. Alle ansatte har fått opplæring i emosjonsveiledning gjennom dette programmet for best mulig å kunne støtte barna i deres følelser.
Her kan du lese mer om Barnet først.
Lek og læring
Den mest sentrale rollen i en barnehagehverdag er leken. Gjennom lek knytter barna viktige og gode relasjoner til hverandre og voksne. Nye oppdagelser blir dobbelt så spennende og lærerike når barna deler dem med hverandre. Gjennom rollelek lærer barna om sosialt samspill, samarbeid og får språklig utvikling. Leken hjelper barna å skape sin egen identitet og øker selvtilliten. Gode lekeegenskaper er viktig da det er avgjørende for at barnet skal fungere godt sammen med andre barn og få ta del i fellesskapet. Målet er at barnet ditt skal bli den aller beste utgaven av seg selv. Derfor har leken en sentral plass i Skytterbanen FUS barnehage.
Natur
I Skytterbanen FUS er vi heldige med å ha skogen og Lillomarka som nærmeste nabo. Vi ønsker i økende grad å ta i bruk det flotte nærmiljøet vårt og naturen skal bli en pedagogisk arena vi bruker aktivt i hverdagen her hos oss. Det er mange fordeler ved å ta i bruk naturen som en pedagogisk arena. Barns lek er mer aktiv og fantasifull i naturen, barna bli mer kreative, det er rom for mestring og barna får i større grad utfordret seg motorisk. Naturen byr på utfordringer til alle barn uansett utviklingsnivå og ferdigheter, og alle kan mestre noe ut ifra sine forutsetninger. Dette er bare noen av grunnene til at naturen skal være en viktig del av vår barnehagehverdag.